Hos finansinstituttet Nykredit hedder det magiske tal 90, når bankens it-direktør, Lars Mathiesen, taler om digitalisering.
90 er den procentdel af kunderne, som banken i 2015 vil gøre fuldblodsdigitale via flere it-projekter, der skal spare papir, administrativt fedt og tidsspilde væk på både kunde- og banksiden.
I dag klarer over 95 procent af bankens godt 200.000 kunder selv deres transaktioner i netbanken.
Målet fremover bliver, at 90 procent af alle Nykredits 500.000 kunder også skal kunne ordne deres papirer online.
Gulerod i banken
Mens staten, regionerne og kommunerne har en målsætning om, at 80 procent af kommunikationen mellem borgerne og den offentlige sektor foregår digitalt i 2015, drejer Nykredit skruetvingen 10 procentpoints mere.
Også selvom Nykredit - modsat den offentlige sektor - satser på frivillighedens vej for at nå målet med de forjættede 90 procent og på trods af, at det kun er 45 procent af kunderne, der i dag er gennemdigitaliserede.
"Når banker taler om nye standarder og nye normaler, så smiler vi lidt, fordi de nye tider har været her længe," siger Lars Mathiesen om Nykredits digitaliseringsproces, som for alvor startede da banken gik på nettet i 1997.
Dengang havde Nykredit 40 filialer (55 i dag), mens mastodonterne Danske Bank og det nuværende Nordea for 15 år siden havde omkring 700 filialer hver, og alle bankerne kæmpede om at vinde kundernes gunst med deres dengang spritnye netbanker.
"Vi spurgte os selv dengang, om vi skulle åbne 300 nye filialer eller satse på teknologien, og svaret gav næsten sig selv," siger Lars Mathiesen om selskabets benhårde teknologisatsning.
Bygger nyt dokument-arkiv
I dag har Nykredit linet flere it-projekter op, som skal sikre mere digitalt orienterede kunder.
Først og fremmest udbygger Nykredit sine digitale møder med kunderne, som selskabet har omkring 15.000 af om året. Det sker ved, at kunderne kan kontakte banken via Apples Facetime på iPhone og iPad.
Virksomheden har internt også skruet op for videomøde-aktiviteten, hvor både forretningsfolk og selskabets omkring 425 it-udviklere fordelt i København, Aalborg, Warszawa og Bangalore kan dele filer, mens de afholder deres videomøder baseret på Tandberg-teknologi.
Her er Nykredits helt store digital nøgle
Samtidig har selskabet arbejdet i halvanden års tid på at bygge et dokumentarkiv til kunderne, så alle deres dokumenter vedrørende Nykredit kan sendes ud, opbevares og gøres søgbare i netbanken via en styrkelse af metadata i arkivet.
Dermed kan kundernes digitale dokumenter altid hives frem på Nykredits servere og ses på den enkelte kundes netbank.
Det betyder altså, at ingen kunder længere behøver at opbevare lånepapirer og andre dokumenter hjemme i skuffer og skabe.
"Vi er der, hvor folk ikke længere gider papir, og mange har måske også rod i deres papirbunker. Derfor skal dokumenterne hos os være overskuelige, og vi kan sende nye dokumenter via links på kundens netbank," fortæller Lars Mathiesen om baggrunden for at bygge dokumentarkivet.
Nøglen til at skrotte papiret
Den helt store digitaliseringsnøgle bliver dog først introduceret i april, hvor Nykredit vil indføre en digital signatur, som kunderne kan underskrive deres lånepapirer med, som man eksempelvis kender det fra Den digitale tinglysning.
"I stedet for at sende 40 papirsider frem og tilbage flere gange for at låne 50.000 kroner, så kan underskrivningen af dokumenter med den digitale underskrift klares på få sekunder i en online-konsultation med en underskrift, der visuelt kommer til at ligne en rigtig underskrift, " forklarer Nykredits CIO, Lars Mathiesen.
På den måde gør selskabet sig klar til en fremtid, hvor kunderne ikke længere behøver at gå i en filial eller sende papirpost. Bank- og realkreditforretningen kan i stedet klares ved et online-møde med en rådgiver, også selvom der er tale om store lånebeløb.
"Vi har det rigtig fint med digitaliseringen, men for at få succes, skal man have styr på en masse ting først. Ellers bliver det bare en overfladisk digitalisering, som ikke sker på kundernes præmisser," siger Lars Mathiesen om selskabets satsning på at skabe et helt online-univers, der ophæver tid og sted i lånesituationer.
Han fortæller, at Nykredit samtidig arbejder på endnu et projekt, der skal lette hverdagen for kunderne og gøre lånesituationen mere smidig.
Så meget sparer Nykredit med ny digitalisering
Det drejer sig om det såkaldte Hent-selv-skat-projekt, som Nykredit har planer om at introducere til sommer, hvor kunderne kan give realkreditinstituttet bemyndigelse til automatisk at hente lønsedler og skattepapirer hos Skat, hvilket har til hensigt at spare kunderne for tid og dokument-bøvl.
"Rettighedskomponenten udarbejdes hos Skat, som også får kundernes fuldmagt til at give oplysningerne videre til os," forklarer Lars Mathiesen, som oplyser, at kunderne vil få mulighed for at give Nykredit fuldmagt til løn- og skatteoplysninger via et link i deres netbank.
Sådan sker besparelserne
De forskellige digitaliseringsprojekter med videomøder, dokumenthåndtering og digital underskrift samt fuldmagtovergivelser til at indhente kundernes relevante finansoplysninger skal tilsammen danne fundamentet for, at Nykredit kan nå sit mål med 90 procent digitalisering i 2015.
Det betyder i kroner og ører, at virksomhedens interne brug af videomøder barberer en god luns af it-afdelingens nuværende rejsebudget på. Budgettet er allerede på nuværende tidspunkt blevet reduceret "væsentligt".
Samtidig vil den finansielle virksomhed med introduktionen af både dokumentarkiv og online-signatur om to til tre år spare omkring 45 millioner kroner i brevadministration. Der svarer til lønomkostninger for små 100 it-folk.
Derudover bliver antallet af kundemails med vedhæftede PDF-dokumenter - som i dag ligger på 1,7 millioner styks - også reduceret væsentlig, når banken kan kommunikere via links på netbanken som en pendant til danskernes kommende digital post-postkasse på Borger.dk
"Vores store force er, at vi ikke kommer fra filial-verdenen. Derfor har vi fra starten kunnet gøre en masse ting anderledes i forhold til vores konkurrenter. Det vil gøre livet lettere for kunderne og billigere for os at administrere," opsummerer Lars Mathiesens Nykredits nuværende digitale satsninger.
Han ønsker dog ikke at konkretisere, hvor meget selskabet har investeret i de kommende digitale tider.
Lars Mathiesen forventer dog uden tøven, at investeringen løber hjem, at selskabet når sine mål med at skrotte det meste papir mellem Nykredit og kunderne, og at der dermed bliver mere tid og plads til selve rådgivningen.
"Kundernes bestemmer udviklingen. Vi skal til gengæld nok holde styr på deres finansiering og distribuere data, så de får mindst muligt besvær, når de skal være kunder hos os," lyder det fra Nykredits CIO.