Den meget succesfulde alliance mellem Google og Samsung i de seneste år har knækket Apples dominerende stilling på markedet for smartphones og tablet-produkter. Det er nu mere end 40 pct. af alle Android-telefoner, der kommer fra Samsung.
Men Google-ledelsen frygter nu, at Samsung kan blive for magtfuld og dermed rykke balancen i deres partnerskab. Det skriver Wall Street Journal.
I denne uge er mobil-branchen samlet i Barcelona til verdens største mobilmesse, og Google holder møder med andre producenter for at skabe konkurrence til Samsung's Android-produkter.
Google satser på, at nye Android-enheder fra producenter som HP og HTC vil udfordre Samsung, skriver avisen.
Problemet for Google er, at Android bliver foræret gratis til producenterne - og dermed også Samsung. Pengene skal tjenes på annoncer og app-salget. Men Google frygter, at Samsung vil bruge sin stærke position til at genforhandle aftalerne og kræve en større del af annonce-indtægterne.
Googles Android-chef Andy Rubin har tidligere betegnet selskabets køb af Motorola Mobility som en form for "forsikringspolice" mod en situation, hvor en producent som Samsung har for stor indflydelse på Android og måske ligefrem forsøger at overtage kontrollen.
Samsung solgte 215,8 millioner smartphones sidste år, og næsten alle enhederne havde Android som operativsystem. Til sammenligning solgte Apple 136,8 millioner iPhones.
Dermed er den koreanske gigant også langt større end nr. 2 på Android-markedet, Huawei, der solgte omkring 60 millioner Android-smartphones.
På tablet-markedet ser situationen lidt anderledes ud. Samsung dominerer med 27,9 pct. af alle solgte Android-tablets i sidste kvartal, mens Amazon ligger på en andenplads med 21,8 pct. Amazon bruger en særlig version af Android i sine Kindle Fire produkter.
Blandt de mobile platforme har Android nu en markedsandel på 70 pct., mens iOS er faldet tilbage til 21 pct. og Blackberry ligger på sølle 3 pct.
Ifølge Wall Street Journal modtager Samsung allerede omkring 10 pct. af de Google-indtægter, der kommer fra annoncevisninger til brugere med Samsungs Android-enheder. Men koreanerne har signaleret, at de ønsker en større andel.
Det kan tænkes, at Samsung vil kræve at få tidlig adgang til nye Android-versioner inden andre producenter, og selskabet kan også vælge at erstatte Googles applikationer i Android med sine egne programmer.
Det kan få Google til at bruge sin egen Motorola-division til at udvikle Android-smartphones, der er bedre end konkurrenternes produkter. Google har dog lovet, at man ikke vil favorisere Motorola. Et sådant skridt kunne få producenterne til at søge efter andre platforme.
Samsung fremstiller også smartphones med Windows Phone og det nye Tizen, men de udgør kun en forsvindende lille del af salget indtil videre.