Læs også:
Microsofts cloud-tjeneste ramt af nedbrud
Cloud-gennemgang: Her er de bedste løsninger
Det globale nedbrud på Microsofts Windows Azure, som Computerworld skrev om mandag, var så omfattende, at det udløser kompensation til kunderne.
Nedbruddet fandt sted, fordi et SSL-certifikat var udløbet og dermed påvirkede HTTPS-trafikken.
"På grund af omfanget af nedbruddet vil vi proaktivt kompensere de ramte kunder i overensstemmelse med vores SLA," meddelte Microsoft efterfølgende.
Nu skriver vores kolleger på Networkworld, at den service level-agreement (SLA), kunderne har på Azure Storage, betyder, at man som kunde kan få en 10 procent kompensation, hvis oppetiden er under 99,9 procent, mens kompensationen er på 25 procent, hvis oppetiden dykker til under 99 procent.
SLA'en indeholder også en formulering om, at kunderne inden for fem arbejdsdage skal give Azure-kundesupporten besked om, at man har været påvirket af nedbruddet.
Microsoft har dog allerede selv meddelt, at selskabet grund af nedbruddets omfang, vil trække kompensationen fra på en kommende faktura til kunderne.
Microsoft Danmark oplyser til Computerworld, at dette også gælder danske kunder, der altså vil modtage kompensation helt automatisk, hvis nedbruddet har betydet, at oppetiden er under de nævnte niveauer.
Nedbruddet på Windows Azure begyndte 21:44 fredag aften dansk tid. Cloud-tjenesten var tilbage for fuld power klokken fem søndag morgen.
De nærmere detaljer om nedbruddet kan ses på Microsofts Windows Azure status-side.
Azure ramt af nedbrud flere gange
Windows Azure er Microsofts bud på en cloud-platform inden for kategorierne Platform as a Service (PaaS) og Infrastructure as a Service (IaaS). Tjenesten fremhæves ofte som en af de førende sammen med blandt andre Amazons løsning.
Det er ikke første gang, at Azure er ramt af nedbrud.
Lige før nytår blev Windows Azure ramt af et større nedbrud i USA, hvilket afstedkom en hel del brok fra kunderne.
I august sidste år var en fejl i systemkonfigurationen årsag til et nedbrud, der ramte vesteuropæiske Windows Azure-kunder i cirka to en halv time.
Og i marts sidste år var Azure ligeledes ramt af et globalt nedbrud, der senere betød, at Microsoft måtte betale kompensation til de ramte kunder.
Nedbrud på denne salgs cloud-tjenester rammer et stort antal kunder, selvom den procentmæssige andel ikke behøver at være specielt høj.
Om oppetiderne dermed er bedre eller ringere end andre former for it-løsninger er derfor en anden historie.