Tv-serien "Borgen" og nordisk mad nyder udenlandsk popularitet i øjeblikket. Og nu kan populariteten for Danmark stige yderligere.
Danmarks Tekniske Universitet og universitetet i København er blevet partnere med den populære portal Coursera, der giver gratis adgang til undervisning på klodens store universiteter.
For Københavns Universitet betyder det for eksempel, at otte kurser om blandt andet medievidenskab, Søren Kierkegaard og folkesundhed kvit og frit kan tilgås af folk overalt i verden.
Men de fjernstuderende får ikke blot et videostream til et dansk auditorium.
"Som udgangspunkt er det meningen, at vores otte kurser skal laves helt fra begyndelsen. De vil typisk bestå af korte videopræsentationer på mellem 5 og 15 minutter. En serie af små præsentationer, der skal være mere blot Powerpoint med speak. Det kunne være slides fra eksisterende undervisninger, men også animationer og cases," siger professor Flemming Konradsen til ComON.
Sideløbende vil der også være litteratur, test, quizzer og selvstændige vurderinger. Eleverne får ikke individuel feedback eller mulighed for at spørge læreren.
Cousera har nemlig serverkapacitet til at lukke over 100.000 kursister ind simultant. Derfor er de studererende henvist til debatfora, hvis de vil have hjælp.
14.000 tilmeldinger på fire dage
På blot fire dage har Københavns Universitet fået tilmeldinger fra 14.000 interesserede personer, og derfor forventer Flemming Konradsen, at op mod 100.000 vil have skrevet sig op, inden kurserne går i gang til efteråret.
DTU har pt kun et tilgængeligt kursus hos Cousera.
Før de danske universiteter har også kendte universiteter som Stanford og Princeton. Hele listen over alle deltagende universiteter er her.
En lignende tjeneste finder man i øvrigt hos Khan Academy.
Hvem betaler?
Midlerne til at lave global undervisning tages ikke fra den ordinære undervisning, men findes via fakultetsbevilllinger.
"Det her skal ses som Københavns Universitets ansvar for vidensdeling, omverdens-relationer og efteruddannelse. Når man lægger undervisning ud til 100.000 elever, skal det selvfølgelig være i orden, ellers er det meget dårlig markedsføring, så selvfølgelig kommer vi til at investere i det," siger Flemming Konradsen, der til daglig sidder på det Det Sundhedsvidenskabelige Institut.
"Vi gør det for at sikre, at Danmark på en række faglige områder står stærkt, og det er svært at forestille sig et mere effetivt medie end Cousera til at understøtte det".
LÆS OGSÅ:
Drop dyre kurser - Det er gratis at blive klog på nettet