1725 europæiske forhandlere har talt. Og de fortæller, at Acer ikke er i kridthuset hos forhandlerne. På kanalkonferencen Distree har kanalanalysefirmet Context netop præsenteret resultater fra deres Channelwatch undersøgelse.
"Der er faktisk rigtig mange forhandlere, der flytter væk fra Acer. Det er i forholdet en ud af fire, og det er en seriøs strukturel forandring og formindskelse af Acers kanal, der er i gang," sagde analysefirmaet Context medstifter Howard Davies på Distree, ifølge engelske Channelweb.
At Acer er udsat for faneflugt konkluderer Context på baggrund af spørgsmålet om, hvilke it-brands forhandlerne påtænker at føje til deres portefølje over de næste tre måneder- og hvilke de påtænker at droppe.
Det er i den sidste kategori, hvor Acer slår ud. 19 forhandlere angav i undersøgelsen, at de påtænker at tage Acer ind, mens hele 79 forhandlere tilkendegav, at de ønsker at droppe Acer.
Heller ikke HP får det bedste skudsmål fra forhandlerne: her ønsker 47 forhandlere at tilføje HP til deres portefølje, mens hele 94 forhandlere ønsker at droppe HP.
Men ifølge Howard Davies er det ikke så grelt for HP, selv om flere forhandlere tilkendegiver, at de ønsker at droppe HP end Acer. For HP har i det hele taget flere forhandlere end Acer. Og i modsætning til Acer er der også et stort antal forhandlere, som ønsker at tilføje HP i deres portefølje.
Howard Davies betegner bevægelsen i forhold til HP som strukturelle forandringer i HP's kanal.
Mens både Acer og HP får hug, kan Lenovo sole sig i et godt resultat. Hele 58 forhandlere ønskede at tilføje Lenovo til deres portefølje, mens kun 16 ønskede at skifte Lenovo ud.
Det er næsten præcis det omvendte i forhold til Acer.
Context fortæller, at Lenovo kom ud med en score (58-16=42), der var dobbelt så stor som de næste producenter i rækken. Samsung og Fujitsu var med en score på 21 de to næstmest populære brands i undersøgelsen.