Artikel top billede

Microsoft: Derfor er vores UC-løsning bare den bedste

San Diego: Der er flere produkter på markedet, når det kommer til unified communication. Så hvorfor lige vælge Lync?

Læs også:

Microsofts Skype-boss: Her er fremtidens kommunikation

Microsoft smelter Skype sammen med Lync

Lync Conference 2013, San Diego: Lyncs produktcehf, BJ Haberkorn, var sat i stævne for at svare på, hvorfor brugerne skal vælge Lync fremfor andre samlede kommunikationsprodukter.

Der er en hel stribe UC-produkter på markedet, så hvorfor lige vælge Lync?

"Lync gør det utroligt enkelt for folk at kommunikere, hvor de måtte befinde sig og på hvilken enhed, de måtte vælge. Så det at folk nemt kan benytte værktøjet, hvor end de er, betyder meget," svarer BJ Haberkorn på spørgsmålet om, hvorfor Lync er så specielt. 

Tony Bates fortalte onsdag på konferencen, at det først og fremmest handler om at sætte brugeren i centrum - ikke teknologien. 

I samme ombæring offentliggjorde Microsoft, at Skype til juni vil blive integreret med Lync. Herudover blev det demonstreret, hvordan Lync fungerer på forskellige platforme som Android, iOS og i webbrowsere.

Ikke låst til en bestemt enhed eller platform

Og det er en meget central egenskab ved Lync, mener Haberkorn. 

"Evnen til nemt at kunne skifte mellem forskellige enheder og platforme som Windows Phone, iPhone, iOS, Android, møderum og browsere er jeg helt sikker på er meget afgørende i forhold til brugerens oplevelse," siger han.

Lync har i de sidste 14 måneder haft en brugertilgang i forhold til IP-telefoni på to millioner, og har nu samlet fem millioner brugere.

En del af forklaringen skal ifølge marketingschefen findes i, at det er så nemt for brugerne at tage en applikation til sig, der ikke er låst fast til bestemte typer enheder eller platforme.

Det virker bare for virksomhederne

Selvom Microsoft i høj grad har slået fast, at brugeren er i centrum, så handler det også om organisationerne, der implementerer kommunikationssystemet.

"Alle de muligheder Lync giver, kommer i ét system - ikke i en pallette af forskellige systemer. Hvis man går 10 år tilbage, så ville mange virksomheder have separate løsninger for tale, besked, lyd, konference eller samarbejdsværktøjer, hvis de overhoved havde alle sammen," siger han og fortsætter:

"Med Lync får organisationerne et system, der kan håndtere hele spekteret på en simpel måde både i forhold til front- og backend."

Det spiller sammen med resten af arbejdspladsen

Et sidste område, hvor Lync virkelig kan give udbytte, er at det er nemt at integrere med tredjeparts produkter.

"Lync giver mulighed for nemt at integrere med andre tredjeparts produkter. Så muligheden for at bringe kommunikationen sammen med alle de informationer og aspekter, som vi bruger i vores arbejde, er endnu et område, man som virksomhed virkelig kan drage nytte af," siger han.

Her er udfordringer for Lync

Men er der ingen problematiske områder ved at implementere Lync i sin organisation? 

"Nå jeg taler med virksomheder, der har integreret Lync, er noget af det mest kritiske, de nævner for deres succes, faktisk, hvordan de har rullet det ud og trænet deres medarbejdere," siger han og fortsætter: 

"Hvis du har arbejdet i en virksomhed, hvor der var ét separat system til hver kommunikationsform, så er det ikke altid lige intuitivt, at skulle gå til én applikation, der kan klare det hele."

Det er derfor ikke i sig selv Lync, der så meget er problemet, men om folk tager det til sig. 

"Det handler faktisk om forandringsledelse og få fortalt folk, hvilke muligheder og funktioner der er i forhold til Lync," siger BJ Haberkorn.  

Hvordan vil i måle jeres succes i de næste par år? 

"Selvfølgelig vil vi kigge på brugeradoption. Hvor mange bruger egentlig teknologien? Men vi behøver ikke engang kigge så meget frem. At 90 procent af Fortune 100-virksomhederne for eksempel allerede kører med Lync, er meget positivt og virkelig et signal om, at vi klarer os rigtig godt."  

Hvilke udfordringer står i vejen for, at Lync får endnu mere succes? 

"Gosh. I øjeblikket er vi meget begejstrede for vores momentum. Men jeg ville elske at se kunderne adoptere Lync i en endnu hurtigere grad."

"Men gaspedalen styres lidt af, hvor hurtigt vores kunder vælger at implementere Lync i deres organisationer. Det handler dog også om at implementere det i den rigtige hastighed, så det er en balancegang."

Hvorfor vil Microsoft vinde ræset om unified communication? 

"Ja, der er andre teknologier til kommunikation. Men den samlede løsning er der ikke altid, hvad angår backend eller med klienten. Jeg tror generelt, du vil høre fra kunder i markedet, at Lync er det eneste, der leverer en virkelig samlet løsning."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere