Den gigantiske amerikanske net-skohandler Zappos forlader snart sit gamle hovedkvarter, og flytter ind i et nyt i det centrale Las Vegas.
Men et hovedkvarter skal ikke bare være flot og imponerende.
Ifølge Zappos skal det også være med til at sikre et godt og kreativt arbejdsmiljø, og derfor har virksomheden lavet en plan for, hvordan det kan lade sig gøre, skriver det amerikanske magasin FastCoDesign (søstermagasin til erhvervsmagasinet FastCompany).
Har "sære" værdier
Zappos, hvis tilgang til kundesupport har dannet skole for mange webshops, blev i 2009 købt af Amazon for 1,2 milliarder dollar (6,7 milliarder kroner med dagens dollarkurs).
Men virksomheden fortsætter dog stadigvæk med sine egne særegne værdier, der blandt andet opfodrer medarbejderne til at "være sjove og en smule sære" samt til at opbygge et team med en positiv og familiær ånd.
Det er værdier, som nu skal sætte sit aftryk på det nye hovedkvarter, der ligger i Las Vegas' gamle rådhus, som Zappos har istandsat for knap 300 millioner kroner.
En central del af Zappos stifter Tony Hsieh filosofi er, at du får bedre medarbejdere ved at omfavne de tilfældige og lykkelige sammentræf, der opstår, når forskellige medarbejderne løber ind i hinanden i løbet af en arbejdsdag.
I FastCoDesign fortæller Hsieh om fire ting, som Zappos 1.200 ansatte kan forvente at blive mødt af, når de senere på året flytter ind i det nye hovedkvarter.
1. Strøm og net-kabler dingler fra loftet
Zappos har lagt vægt på, at det skal være let for medarbejderne at tilpasse sig omgivelserne, så det eksempelvis er hurtigt flytte til en ny plads.
Derfor hænger alle strømkablerne og ethernet-kablerne løst ned fra loftet, så det er nemt for medarbejderne at tilslutte deres bærbare computere.
Ifølge artiklen i FastCoDesign har Zappos fået ideen fra Facebooks hovedkvarter, men selvom ideen altså ikke er helt ny, så tog det alligevel lang tid at overbevise både indretningsarkitekter og brandinspektørerne om, at det ville være en god ide.
2. Personligt rum skal erstattes fælles rum
I amerikanske kontormiljø er de små kontorbåse - også kaldet for cubicles - ekstremt udbredte.
De giver den ansatte en smule privatsfære samtidig med, at det er muligt at fylde mange ansatte ind i ét rum.
Men i det nye storkontor vil de ansatte sidde endnu mere tæt. Faktisk vil de kun have en tredjedel af den plads, der er normen i lignende virksomheder, skriver FastCoDesign. Til gengæld betyder det, at der bliver ekstra plads fællesarealer, hvor de ansatte vil have adgang til loungemiljøer med sofaer og cafe-agtige fællesborde, der placeret strategisk rundt omkring i kontormiljøet.
Det vil altså sige, at Zappos har foretaget et bevidst valg, hvor de ansattes privatrum bliver nedprioriteret til fordel for fællesarealer, hvor de ansatte blandt andet får bedre mulighed for at mødes og samarbejde på tværs af afdelinger.
Derfor inviterer Zappos fremmede indenfor
3. Tving medarbejderne til at mødes
Zappos gamle hovedkvarter var indrettet således, at medarbejderne nærmest var tvunget til at løbe ind i hinanden, når de skulle gennnem døren til virksomhedens kantine.
Men i det nye hovedkvarter vil medarbejderne være fordelt over to forskellige etager, hvilket kan være en udfordring for samarbejdet.
Undersøgelser har ifølge FastCoDesign tidligere vist, at når dine kolleger sidder på en anden etage, så kan de næsten ligeså godt sidde i en anden by.
Men Zappos har forsøgt at løse problemstillingen på relativ simpel vis. Når medarbejderne møder ind om morgen, skal de tjekke ind i stueetagen, mens kantinen er placeret på 1. sal.
På den måde tvinges de ansatte til at cirkulere mellem de forskellige etager i løbet af arbejdsdagen.
4. Hent inspiration fra fremmede
Det måske mest bemærkelsesværdige tiltag i forbindelse med det nye Zappos-hovedkvarter er dog, at virksomheden har valgt at åbne dørerne for små opstartsvirksomheder, der kan få kontorpladser i bygningen.
Zappos har valgt at åbne et kontorfællesskab - et såkaldt coworking-space - ved navn 'Work in Progress', hvor iværksætttere, der vælger at slå sig ned i Las Vegas, kan få en gratis kontorplads.
Det er Zappos forhåbning, at iværksætterne i fællesskab med de virksomhendens medarbejdere kan være med til at skabe et endnu mere energisk og kreativt miljø, hvor de hver især kan lære af hinanden og udveksle ideer.