Artikel top billede

Tre uger med Graph Search: Google har intet at frygte

Graph Search er en funktion - ikke en søgemaskine.

Det var svært ikke at tolke det som et anslag mod Googles dominans på søgemarkedet, da Facebook for en måned siden lancerede sin egen søgemaskine, Graph Search. 

Men Google-cheferne kan indtil videre sove trygt om natten. For Graph Search er ikke nærheden af at kunne sammenlignes med en søgemaskine.

Det er en søgefunktion - med tryk på funktion - og indtil videre ikke andet.

Sjove feature

Indrømmet. Graph Search er en sjov feature, og når du lige får funktionen, giver det anledning til mange underholdende søgninger.

Eksempelvis fandt jeg ud af, at ComON's læsere er glade for bacon, ligesom det også var ganske fornøjeligt at lave en Graph-søgning, der viste alle de billeder, som jeg gennem tiden har liket på Facebook. Det er sjovt og også en smule skræmmende at følge de digitale fodspor, som man gennem tiden har sat på Facebook. 

Kan Graph Search dræbe Yelp?

Men da Graph Search blev lanceret, var der en forventning om, at det ville være meget end blot en sjov feautre. 

Med Graph Search kunne Facebook have udløst en digital atombombe over de andre store nettjenester, der dominerer nettet  i dag. 

Det vil ikke blot være en potentiel trussel for Google. Der var også en forventning om, at den nye søgefunktion ville have potentiale til at udrydde både datingportaler, jobsøgningssider og restaurantanbefalings-sider som Yelp.

Truslen var så reel, at Yelps aktier styrtdykkede, umiddelbart efter at Mark Zuckerberg havde præsenteret Graph Search.

Er virksomheder fucked uden Facebook?

På den baggrund er det oplagt at konkludere, at virksomheder og måske især restauranter vil være fucked, hvis de i fremtiden ikke er til stede på Faceboook. 

Og det kan stadigvæk vise sig at være en korrekt spådom. 

For Graph Search har uden tvivl potentiale, og i teorien kan den meget vel være opskriften på fremtidens søgemaskine, hvor søgeresultater ikke forpestes af søgemaskineoptimering, men mere baserer sig på anbefalinger fra vores venner og bekendte.

Har jeg brug for at finde en god restaurant i København, kan jeg eksempelvis søge efter "restaurants my friends like in Copenhagen." Og er jeg på jagt en kæreste, kan jeg søge "single women who are friends with my friends".

Vi deler for lidt viden

Men hvis vi skal have de optimale søgeresultater, forudsætter det, at vi deler så meget viden som overhovedet muligt med vores Facebook-venner.

I praksis er det dog min oplevelse, at vi oplever en tendens, der trækker i den stik modsatte retning.

Men hvorfor klikker folk "like"?

I takt med, at der bliver sat mere og mere fokus på privacy-beskyttelse, er folk langt mere tilbageholdende med at dele oplysninger på sociale netværk. 

Paradoksalt nok kan Graph Search netop være med til at accelerere denne proces, fordi det nu bliver endnu lettere for dine venner at finde frem til oplysninger, som du har oplyst til Facebook.

Eksempelvis viser en hurtig Graph Search-søgning, at det kun er et mindretal af mine single-venner, der rent faktisk også oplyser på Facebook, at de er single.

Får jeg vist de bedste restauranter?

Laver jeg en søgning efter restauranter, som mine venner godt kan lide, giver det dog et relativt fornuftigt udvalg af spisesteder.

Men jeg føler mig ikke overbevist om, at Facebook viser mig de bedste restauranter - endsige de restauranter som mine venner bedst kan lide. 

Laver jeg derimod en Google-søgning, får jeg på den første side et bredt udvalg af restaurantanmeldelser fra Politiken og Berlingske samt en række brugeranmeldelser fra Tripadvisor.

Hvorfor liker folk?

Når jeg ser på udvalget, som jeg bliver præsenteret for via Graph Search, kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor folk eksempelvis liker en restaurant. 

Naturligvis er det ofte, fordi de oprigtigt talt godt kan lide restauranten. Men folk liker ofte ting ud fra mange forskellige kriterier.

Jeg kender eksempler på at folk liker et etablissement, som de blot har en amibition om at besøge, men endnu ikke har fået det gjort. 

Og jeg kender også folk, der liker en Facebook-side, fordi de har mange konkurrencer eller blot laver interessante opdateringer.

Eksempelvis har jeg flere venner, der liker politikere og partier, som de er uenige med. De gør det, fordi de gerne vil følge med i, hvad politikerne skriver.

Det skal dog retfærdigvis siges, at Facebook arbejder på at gøre det muligt for brugerne ikke blot at like et sted, men også at give dem stjerner og skriftlig anbefaling. 

Læs også:

Facebook-ekspert: Graph Search kan true søgemaskine-optimeringen

Her er Facebooks nye våben i kampen mod Google




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere