Artikel top billede

HP Danmark: Nu skruer vi ned for det direkte salg

Salget gennem forhandlerkanalen er nøglen til at genvinde det tabte terræn, lyder det fra HP, som især vil satse på at hjælpe de mindre forhandlere.

HP i Danmark lægger nu an til en mere "kanalvenlig" strategi for at genvinde sin gamle styrkeposition i den lavere ende af markedet. Blandt andet sætter hardwareproducenten flere kræfter ind på at gøre det enklere for især de mindre og mellemstore forhandlere at gøre forretning med HP.

Sådan lyder budskabet fra kanalchef i HPs danske pc- og print-division, Thomas Persson. Han erkender samtidig, at HP de senere år har lagt for stor vægt på sit direkte salg til slutkunderne.

"Vi arbejder nu med en mere kanalvenlig strategi i erkendelse af, at vi i en periode er gået for meget i retning af direkte salg. Den balance vil vi gerne ændre nu. Jeg tror, det har været grunden til, vi har mistet meget forretning i mid-market, og det bliver et stort fokus for os at vinde det tilbage," siger Thomas Persson.

Det bliver især de mindre og mellemstore forhandlere, der kommer til at mærke det ændrede fokus hos HP Danmark. I mid-market skal der fokus på at skabe salgsleads til en udvalgt gruppe af omkring 30 forhandlere, mens der bliver sat ekstra ressourcer af til at servicere en bredere gruppe på omkring 700 mindre forhandlere, som HP rubricerer under overskriften Small Busines - Small Office (SBSO).

For at vise sin gode vilje dropper HP samtidig sine interne salgsmål for direkte salg til slutkunder for at undgå, at HP's egne sælgere kommer til at ligge i konkurrence med forhandlerne.

"Fremover måler vi vores salgsorganisation på det samlede salg. Det vil sige også det salg, som går gennem forhandlerne," forklarer Thomas Persson.

Han lægger ikke skjul på, at de nye toner fra HP også skal ses i sammenhæng med den tumult, som har præget HP-koncernen de seneste par år. Det har også smittet af på HP Danmark, der ligesom resten af koncernen har været gennem fyringsrunder og en række omorganiseringer.

Uroen smittede også stærkt af på forhandlernes vurdering af HP i Channelworlds årlige Image-undersøgelse, hvor HP gik tilbage fra en samlet tredjeplads til en mere ydmyg syvendeplads.

"Vi har i en periode været meget internt fokuserede. Nu er vores fokus at gøre det mere enkelt at lave forretning med HP. Hver forhandler får en kontakt til os via en account manager. Hvad forhandlerne bruger af tid på at finde rundt i vores organisation skal reduceres, så de i stedet kan bruge tiden på at sælge vores produkter," siger Thomas Persson.

Læs mere:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere