Artikel top billede

"Vi forsatte fejlsøgning henover weekenden, og søndag tog vi en beslutning om, at implementere den gamle firewall igen," fortæller Skats it-direktør, Jan Topp Rasmussen.

Sådan fik Skat løst weekendens omfattende it-nedbrud

Teknikere fra Skat og leverandøren CSC brugte hele weekenden på at løse et nedbrud på Skats selvbetjeningsløsninger. Se her, hvordan de løste problemet.

Læs også:
CSC på overarbejde hele weekenden for at løse Skats kritiske firewall-problem

Skats nedbrud på selvbetjeningsløsninger, der begyndte i sidste uge, fortsatte hele weekenden, og de blev først endeligt løst søndag nat.

Ifølge Skat skyldes nedbruddet en ny firewall, som leverandøren CSC har leveret.

Både personale og teknikere fra CSC har hele weekenden arbejdet på at få systemerne tilbage.

Men det lykkedes ikke for teknikerne at få den nye firewall til at køre efter planen, og den gamle firewall-løsning blev i stedet sat i drift igen.

"Vi forsatte fejlsøgning henover weekenden, og søndag tog vi en beslutning om at implementere den gamle firewall," fortæller Skats nye it-direktør, Jan Topp Rasmussen.

Nedbruddet medførte, at danske virksomheder fik time-out, lange svartider og besked om at vende tilbage senere, når virksomhederne forsøgte at benytte Skats selvbetjeningsløsninger.

Weekendarbejde sikrede systemerne

Efter indsættelsen af den gamle firewall, monitorerede og testede Skats medarbejdere løsningen for at sikre, at kunderne ikke løb ind i nye problemer mandag morgen.

Ifølge it-direktøren var Skat selv uforberedt på, at den nye firewall kunne skabe problemer for kunderne.

"Der var ingen grund til, at alarmklokkerne skulle blinke, men sådan er det nu engang med teknik," siger Jan Topp Rasmussen og fortsætter:

"Der sker ting, som ikke er til at forudse. Og det har altså kostet nogle dages hårdt arbejde i weekenden,"

Skat vil i fremtiden fokusere på en tættere dialog med leverandøren, når ændringer skal føres ud i livet.

"Vi har en tæt dialog med CSC omkring, hvornår vi iværksætter nye ændringer og moderniseringer af platformen. Det sker i samarbejde med undertegnede og vores driftsfolk," siger han.

Hvordan fungerer den nye firewall i forhold til den gamle?

"Det har jeg ingen kommentarer til." afslutter Jan Topp Rasmussen.

Læs også:
CSC på overarbejde hele weekenden for at løse Skats kritiske firewall-problem




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere