Læs også:
CSC på overarbejde hele weekenden for at løse Skats kritiske firewall-problem
Skats nedbrud på selvbetjeningsløsninger, der begyndte i sidste uge, fortsatte hele weekenden, og de blev først endeligt løst søndag nat.
Ifølge Skat skyldes nedbruddet en ny firewall, som leverandøren CSC har leveret.
Både personale og teknikere fra CSC har hele weekenden arbejdet på at få systemerne tilbage.
Men det lykkedes ikke for teknikerne at få den nye firewall til at køre efter planen, og den gamle firewall-løsning blev i stedet sat i drift igen.
"Vi forsatte fejlsøgning henover weekenden, og søndag tog vi en beslutning om at implementere den gamle firewall," fortæller Skats nye it-direktør, Jan Topp Rasmussen.
Nedbruddet medførte, at danske virksomheder fik time-out, lange svartider og besked om at vende tilbage senere, når virksomhederne forsøgte at benytte Skats selvbetjeningsløsninger.
Weekendarbejde sikrede systemerne
Efter indsættelsen af den gamle firewall, monitorerede og testede Skats medarbejdere løsningen for at sikre, at kunderne ikke løb ind i nye problemer mandag morgen.
Ifølge it-direktøren var Skat selv uforberedt på, at den nye firewall kunne skabe problemer for kunderne.
"Der var ingen grund til, at alarmklokkerne skulle blinke, men sådan er det nu engang med teknik," siger Jan Topp Rasmussen og fortsætter:
"Der sker ting, som ikke er til at forudse. Og det har altså kostet nogle dages hårdt arbejde i weekenden,"
Skat vil i fremtiden fokusere på en tættere dialog med leverandøren, når ændringer skal føres ud i livet.
"Vi har en tæt dialog med CSC omkring, hvornår vi iværksætter nye ændringer og moderniseringer af platformen. Det sker i samarbejde med undertegnede og vores driftsfolk," siger han.
Hvordan fungerer den nye firewall i forhold til den gamle?
"Det har jeg ingen kommentarer til." afslutter Jan Topp Rasmussen.
Læs også:
CSC på overarbejde hele weekenden for at løse Skats kritiske firewall-problem