Læs også:
Den bedste tablet-pc: Kan Surface slå iPad?
Vil iOS, Android eller Windows være den foretrukne tablet-platform i din virksomhed?
Det spørgsmål stillede vi i sidste uge her på Computerworld i anledning af, at Surface er på vej ud på det danske marked.
Vælger man at se resultatet af afstemningen som et udtryk for en generel holdning blandt danske it-chefer og it-professionelle, går Windows 8/RT og Surface en lys tid i møde i forhold til virksomhederne.
På nuværende tidspunkt er der afgivet 501 stemmer. Hele 55 procent svarer:
"Jeg forventer, at vi primært vil satse på Windows 8/RT fremover."
I forhold til iPad/iOS er det kun 17 procent, der har det svar, og i forhold til Android er det blot seks procent.
Det er i øvrigt interessant, at kun ni procent forventer, at virksomheden kommer til at satse på alle tre platform, da 'bring your own device' er et ganske omtalt koncept i de senere år.
Her er resultatet af afstemningen:
Selvom undersøgelsen - med de mulige bias en webundersøgelse indeholder - tegner en positiv fremtid for Microsofts tablet-platform, skal man ikke glemme, at iPad endnu total-dominerer markedet.
Det gælder- ikke mindt hos erhvervskunderne.
I de tre år, der er gået, siden den første iPad blev lanceret i starten af 2010, har Apple formået at finde vej ind i virksomhederne i en grad, de færreste havde forudset.
Hvor iOS havde omkring 60 procent af det generelle tablet-marked i 2012, er markedsandelen i erhvervslivet formentlig endnu højere.
En undersøgelse fra starten af 2012, som vores kolleger på det amerikanske Computerworld skrev om, anslog, at iPad-markedsandelen i viorksomhederne var helt oppe på 97 procent.
På tablet-markedet venter Gartner, at Windows 8 i 2016 vil ligge på en tredjeplads, overgået af Apple og Android.
Det er ikke mindst erhvervsbrugerne, der vil fokusere på tablet-mulighederne med Windows 8, og ifølge Gartner kan Windows 8 have en tablet-markedsandel i erhvervslivet på 39 procent i 2016.
Læs også: