Artikel top billede

Facebook har flere mobil-brugere end net-brugere

Facebook har store planer på mobilområdet.

Computerworld News Service: Facebooks omsætning steg med 40 procent i fjerde kvartal 2012 i forhold til samme periode året før, mens antallet af daglige mobilbrugere for første gang overhalede antallet af webbrugere, oplyser selskabet.

Det sociale netværksselskabs omsætning steg til 8,75 milliarder kroner i fjerde kvartal 2012.

Det er 40 procent mere end omsætningen i fjerde kvartal 2011 på 6,22 milliarder kroner.

Der er dermed tale om en mærkbar større stigning end for tredje kvartal 2012, hvor omsætningen kun steg med 32 procent i forhold til samme periode året før.

Steget med 57 procent

Antallet af Facebooks månedlige aktive brugere på mobile enheder steg i fjerde kvartal med 57 procent i forhold til samme periode året før til 680 millioner.

Desuden overhalede antallet af daglige aktive mobil-brugere antallet af webbrugere for første gang i fjerde kvartal 2012, oplyser Facebook.

Det samlede antal månedlige aktive brugere nåede op på 1,06 millioner, hvilket er 25 procent flere end i fjerde kvartal året før.

"I dag kan man ikke bestride, at Facebook driver forretning på mobilområdet," udtaler topchef Mark Zuckerberg under et telefonmøde med finansanalytikere.

Fokus i 2013 bliver ifølge Facebook opbygningen af nye "mobil-oplevelser", selvom de af selskabets chefer, der deltog i telefonmødet, afviste at komme ind på, hvilke specifikke nye funktioner Facebook vil udvide med i løbet af året.

I december lancerede Facebook sin messaging-app, Poke, til iOS samt det placerings-baserede søge-værktøj Nearby til iOS og Android.

Facebook kommer dog ikke til at producere en telefon, slår Zuckerberg fast.

Derfor giver en Facebook-telefon ingen mening for Facebook

I stedet vil selskabet fortsat fokusere på at forbedre brugeroplevelsen på tværs af alle typer enheder.

Selv hvis Facebook solgte 10 millioner telefoner, ville det kun repræsentere én procent af brugerne, "hvilket ikke giver nogen mening," argumenterer Zuckerberg.

Mobilområdet stod også for en større del af selskabets samlede annonceindtægter: 23 procent mod kun 14 procent i tredje kvartal.

Det er en anseelig stigning i annonceindtægterne på mobilområdet fra tredje til fjerde kvartal, i lyset at Facebook gik ind i 2012 helt uden mobilannoncer, påpeger selskabets chefer under telefonmødet.

Annoncørerne kan nu købe annoncer i brugernes strøm af nyheder både på mobil- og webudgaven af det sociale netværk.

Samtidig er nyhedsstrømmen ved at blive en mere populær annonceplads.

65 procent af annoncørerne købte i fjerde kvartal annoncer i nyhedsstrømmen sammenlignet med kun 50 procent i slutningen af tredje kvartal, oplyser driftsdirektør Sheryl Sandberg.

Annoncer i brugernes strøm af nyheder fører otte gange så ofte til salg, som annoncer i det lodrette skærmområde til højre for nyhederne, forklarer hun.

Nemmere for annoncører

Sådan som brugerne er ved at ændre deres adfærd på Facebook - med for eksempel store mængder forskelligartede medier og billeder, hvilket delvist er drevet af Instagrams succes - vil gøre det lettere for annoncører at falde naturligt ind i nyhedsstrømmen med multimedieannoncer, påpeger Zuckerberg.

Facebook befinder sig dog stadig i de tidlige stadier, hvad angår at udnytte væksten på mobilområdet, understreger selskabets chefer.

Facebook har offentliggjort et nettoresultat for kvartalet på 352 millioner kroner, hvilket er første gang, der er overskud, siden selskabet blev børsnoteret i maj 2012.

I tredje kvartal 2012 offentliggjorde selskabet et nettounderskud på knap 325 millioner kroner. Overskuddet i fjerde kvartal er dog mere end 78 procent mindre end de 1,66 milliarder kroner, Facebook tjente i samme periode i 2011, før selskabet blev børsnoteret.

Den samlede årsomsætning for 2012 steg med 37 procent i forhold til året før til 28,01 milliarder kroner.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere