Computerworld News Service: Facebooks omsætning steg med 40 procent i fjerde kvartal 2012 i forhold til samme periode året før, mens antallet af daglige mobilbrugere for første gang overhalede antallet af webbrugere, oplyser selskabet.
Det sociale netværksselskabs omsætning steg til 8,75 milliarder kroner i fjerde kvartal 2012.
Det er 40 procent mere end omsætningen i fjerde kvartal 2011 på 6,22 milliarder kroner.
Der er dermed tale om en mærkbar større stigning end for tredje kvartal 2012, hvor omsætningen kun steg med 32 procent i forhold til samme periode året før.
Steget med 57 procent
Antallet af Facebooks månedlige aktive brugere på mobile enheder steg i fjerde kvartal med 57 procent i forhold til samme periode året før til 680 millioner.
Desuden overhalede antallet af daglige aktive mobil-brugere antallet af webbrugere for første gang i fjerde kvartal 2012, oplyser Facebook.
Det samlede antal månedlige aktive brugere nåede op på 1,06 millioner, hvilket er 25 procent flere end i fjerde kvartal året før.
"I dag kan man ikke bestride, at Facebook driver forretning på mobilområdet," udtaler topchef Mark Zuckerberg under et telefonmøde med finansanalytikere.
Fokus i 2013 bliver ifølge Facebook opbygningen af nye "mobil-oplevelser", selvom de af selskabets chefer, der deltog i telefonmødet, afviste at komme ind på, hvilke specifikke nye funktioner Facebook vil udvide med i løbet af året.
I december lancerede Facebook sin messaging-app, Poke, til iOS samt det placerings-baserede søge-værktøj Nearby til iOS og Android.
Facebook kommer dog ikke til at producere en telefon, slår Zuckerberg fast.
Derfor giver en Facebook-telefon ingen mening for Facebook
I stedet vil selskabet fortsat fokusere på at forbedre brugeroplevelsen på tværs af alle typer enheder.
Selv hvis Facebook solgte 10 millioner telefoner, ville det kun repræsentere én procent af brugerne, "hvilket ikke giver nogen mening," argumenterer Zuckerberg.
Mobilområdet stod også for en større del af selskabets samlede annonceindtægter: 23 procent mod kun 14 procent i tredje kvartal.
Det er en anseelig stigning i annonceindtægterne på mobilområdet fra tredje til fjerde kvartal, i lyset at Facebook gik ind i 2012 helt uden mobilannoncer, påpeger selskabets chefer under telefonmødet.
Annoncørerne kan nu købe annoncer i brugernes strøm af nyheder både på mobil- og webudgaven af det sociale netværk.
Samtidig er nyhedsstrømmen ved at blive en mere populær annonceplads.
65 procent af annoncørerne købte i fjerde kvartal annoncer i nyhedsstrømmen sammenlignet med kun 50 procent i slutningen af tredje kvartal, oplyser driftsdirektør Sheryl Sandberg.
Annoncer i brugernes strøm af nyheder fører otte gange så ofte til salg, som annoncer i det lodrette skærmområde til højre for nyhederne, forklarer hun.
Nemmere for annoncører
Sådan som brugerne er ved at ændre deres adfærd på Facebook - med for eksempel store mængder forskelligartede medier og billeder, hvilket delvist er drevet af Instagrams succes - vil gøre det lettere for annoncører at falde naturligt ind i nyhedsstrømmen med multimedieannoncer, påpeger Zuckerberg.
Facebook befinder sig dog stadig i de tidlige stadier, hvad angår at udnytte væksten på mobilområdet, understreger selskabets chefer.
Facebook har offentliggjort et nettoresultat for kvartalet på 352 millioner kroner, hvilket er første gang, der er overskud, siden selskabet blev børsnoteret i maj 2012.
I tredje kvartal 2012 offentliggjorde selskabet et nettounderskud på knap 325 millioner kroner. Overskuddet i fjerde kvartal er dog mere end 78 procent mindre end de 1,66 milliarder kroner, Facebook tjente i samme periode i 2011, før selskabet blev børsnoteret.
Den samlede årsomsætning for 2012 steg med 37 procent i forhold til året før til 28,01 milliarder kroner.
Oversat af Thomas Bøndergaard