Det er udseendet, der gør det. Det mener Apple i hvert fald.
It-giganten vil undgå, at konkurrenterne efterligner Apples fysiske butikker, og har derfor mønsterbeskyttet designet af deres butikker. Apple har netop fået tildelt mønsterbeskyttelse af designet og layoutet af deres detailbutikker hos de amerikanske myndigheder. Det viser dokumenter fra US Patent & Trademark Office.
"Varemærket består af design og layout af en detailbutik. Butikken har en butiksfacade af klart glas omgivet af paneler. Det er en stålgrå facade, der består af store, rektangulære, vandrette paneler over toppen af en glasfront og to smallere paneler på hver side af butiksfacaden," lyder det blandt andet i Apples egen beskrivelse af butikkerne.
Apples butikker har stor betydning for it-giganten. Derfor lagde den tidligere karismatiske CEO Steve Jobs også stor vægt på indretningen af butikkerne. Ud over varemærkebeskyttelse har Apple for eksempel også patent på en særlig glastrappe, som bruges i nogle af butikkerne.
Det er ikke kun udseende. Det er også penge, det handler om. Apple amerikanske butikker har den højeste omsætning pr kvadratmeter for detailbutikker. I 2011 var det mere end 355.000 kroner pr. kvadratmeter.
Apple har været ude for, at deres butikker er blevet efterlignet. I Kina lukkede myndighederne sidste år en butik i byen Kunming, som var en total kopi af en Apple Store.