Læs også:
Her er Amazon-stifterens mest enkle (men bedste) råd til dig
Her er listen med verdens bedste it-topchefer
ComputerViews: The next big thing.
Det var sådan, Steve Jobs førte Apple helt til tops på verdensscenen.
Han var en mester til at spotte den næste store forretningsmulighed på det helt rette tidspunkt og i at føre idéen helt i mål som et veldrejet, kommercielt bæredygtigt produkt.
Den evne finder man også hos et andet amerikansk it-selskab, Amazon, der med stifter og topchef Jeff Bezos i spidsen i disse år er ved at gøre Apple kunsten efter.
Amazon har eksisteret siden 1995 og er i dag en milliard-forretning med en stribe voksende forretnings-områder.
Amazon.com startede som en online boghandel, men har siden da formået hele tiden at spotte nye forretningsmuligheder; at spotte (og skabe) The next big thing.
I selskabets netop offentliggjorte årsregnskab for 2012 får man et indblik i den succes, Amazon har i disse år, hvor mange globale selskaber ellers har det svært.
Sådan klarer Amazon sig
Det er først og fremmest Amazons nettosalg, der er værd at bide mærke i. Fra 2011 til 2012 steg Amazons nettosalg med 27 procent, så det samlede beløb i årsregnskabet lyder på omkring 348 milliarder kroner.
Den slags vækstrater er der meget få selskaber, der kan matche i disse år.
Amazon ender dog stadig ud med et tab efter skat på 177 millioner kroner, hvor resultatet i 2011 var et overskud på 3,6 milliarder kroner.
Når der alligevel er grund til optimisme blandt investorerne, skyldes det, at Amazon med den høje vækst skaber fundamentet for at øge indtjeningen.
Alene i fjerde kvartal steg Amazons nettoslag med hele 22 procent i forhold til samme kvartal året før, og i regnskabet skriver selskabet, at man i første kvartal i 2013 venter at øge salget med mellem 14 og 26 procent i forhold til samme kvartal i 2012.
"Vi ser nu den overgang, vi har ventet," udtaler Jeff Bexos i forbindelse med årsregnskabet.
"Efter fem år er e-bøger nu et multi-milliard område for os og vokser hurtigt - med en vækst på cirka 70 procent i forhold til sidste år."
Amazon, der var pioner inden for e-bøger med og med e-bogslæseren Kindle, har over de seneste år udvidet forretningen på dette område ved hele tiden at introducere nye og billigere e-bogslæsere og tablet-pc'er.
Selvom priserne på selve enhederne ikke medfører den store forretningsmæssige gevinst, henter selskabet guldet hjem, når brugerne køber indhold i Amazons online-forretning snarere end i konkurrenternes.
For at gøre selskabets nye Kindle Fire-tablets ekstra interessante har Amazon nu lanceret flere musik- og video-tjenester, ligesom kunderne får gratis cloud-storage.
Det er en strategi, der minder en hel del om blandt andre Apples, fordi Amazon både leverer hardware og underholdnings-indholdet til hardwaren.
Derfor tror så mange på Amazon
Forbruger-forretningerne er dog langt fra det eneste, som Amazon satser på.
For professionelle it-brugere er Amazons Web Services formentlig også velkendte.
Med tjenester som Amazon EC2 og Amazon S3 har amerikanerne formået at udnytte cloud-konceptet optimalt.
Amazon Web Services kom til allerede i 2002, og giver mulighed for, at man kan leje sig til både regnekraft og storage over internettet.
I 2012 blev det blandt andet muligt at køre SAP's Business Suite på AWS, hvilket ifølge Amazon blot var en blandt 159 nye services og features i det forgangne år.
Dette er dog stadig det mindste af Amazons forretningsområder med et nettosalg på omkring 14 milliarder kroner i 2012.
Til sammenligt var nettosalget inden for "elektronik og andre generelle varer" på 221 milliarder og "medier" på 114 milliarder kroner.
Jeff Bezos kan noget helt særligt
At Amazon er et af de selskaber, investorerne tror mest på, fremgår ganske tydeligt af Nasdaq-børsens aktiekurser.
Set over eksempelvis en femårig periode, er Amazon et af de eneste selskaber, der har kunnet matche Apples vilde aktie-vækst, og Amazon ligger dermed også et pænt stykke foran selskaber som Google (gul kurve), Microsoft (pink) og Nasdaq-selskaberne generelt (rød).
Jeff Bezos blev for nylig af tidsskriftet Harvard Business Review placeret som nummer to på en liste over verdens bedste it-topchefer, hvor man målte markedsværdien i virksomhederne.
Amazon-stifteren blev kun overgået af Apple-stifter Steve Jobs - en person, som Jeff Bezos i øvrigt ofte er blevet sammenlignet med.
Amazons vilde vækst vidner om et selskab, der forstår at spotte nye forretningsområder og top-udnytte de eksisterende.
På sigt er udfordringen så naturligvis at sikre, at indtjeningen også kan vokse.
Jeff Bezos har i øvrigt for nylig løftet lidt af sløret for, hvordan han selv spotter de bedste forretningsmuligheder - læs om det her.
Læs også:
Her er Amazon-stifterens mest enkle (men bedste) råd til dig