For enhver it-chef gælder det, at it-forretningen skal trimmes hele tiden.
I en tid, hvor budgetterne typisk er stramme, gælder det i høj grad om hele tiden at være på jagt efter forbedringer og på udkig efter områder, hvor man med it kan effektivisere og automatisere og gøre processerne skarpere.
Her følger en række gode råd til en skarpere it-drift fra Michael Friedenberg, der er administrerende direktør i IDG Enterprise.
Gør dig fri af arvede it-systemer
Ethvert selskab er i en eller anden udstrækning plaget af arvede it-systemer, der egentlig ikke fungerer ordentligt og ikke leverer optimalt, men som alligevel kører, fordi de stammer fra 'gamle dage' og bare aldrig er blevet udskiftet.
Godt råd: Beslut dig for i løbet af det kommende år at få ryddet op i din it-arkitektur. Skil dig af med så mange af de gamle systemer som muligt, så du derved gør plads til moderne og optimal it-arkitektur.
Skru op for kvalitetets-tiden
Husk nu at bruge godt med kvalitetstid med de rigtige personer på din arbejdsplads. Det giver godt kendskab til forretningen, og din primære opgave er at understøtte forretningen, levere værdi til forretningen, og gøre virksomheden bedre til at tjene penge.
Sørg for at bruge så meget tid sammen med virksomhedens forretnings-afdelinger, at du forstår virksomhedens forretningsmål til bunds.
Godt råd: Book faste møder og lav faste frokostaftaler med topchefen, marketing-direktøren og din finansdirektør, så du hele tiden er i sync med, hvor virksomheden er på vej hen.
Kom ud af kontoret
Du kommer kun til at forstå markedet, hvis du sørger for at komme ud af dit kontor og møde kunder, partnere, distributører og andre, der kan inspirere dig og give dig løbende input til, hvordan du indretter din forretning.
Samtidig kan øget personligt kendskab til dig være med til at øge partnere og leverandørers loyalitet.
Godt råd: Sørg for at komme ud i marken med jævne mellemrum for at møde leverandører, partnere og distributører.
Skær ned, smil - og råb op
Skær ned for rejserne
Det er tidskrævende at rejse, og det gælder for både cheferne og de ansatte.
Rejsetid er som udgangspunkt spildtid, og det bør man som chef have for øje.
Med de mange teknologiske muligheder i markedet i dag, er det muligt på en nem og billig måde at skære ned for rejserne i afdelingerne.
De mange sociale løsninger og muligheden for videokonferencer og lignende gør det nemlig muligt for medarbejderne at 'mødes' med partnere, kolleger og andre under mere afslappede former end rå email eller kortfattede telefonsamtaler.
Godt råd: Indfør sociale redskaber og samarbejds-redskaber i virksomheden, så virksomheden (og de ansatte) kan undgå at bruge så meget tid på transport og derved få mere fra hånden.
Råb op
Som it-chef er det (også) din opgave løbende at gøre resten af virksomheden opmærksom på it-afdelingen og de muligheder, som du og dine folk kan give.
Det er god, gammeldags marketingopgave, der kræver, at du er skarp og afklaret med, hvad it-afdelingen egentlig kan. Og kan formulere den værdi, som it-afdelingen kan tilføre, overfor resten af virksomheden.
Husk på, at it-afdelingen er en af de eneste tværgående afdelinger i virksomheden.
Her er det selvsagt en fordel, hvis it-afdelingen altid leverer til tiden og udviser professionalisme, kompetence og ekspertise overfor resten af virksomheden.
Godt råd: Bliv bedre til at kommunikere it-afdelingens successer og værdien af it over for resten af virksomheden.
Smil og vær positiv
Bliver it-afdelingen respekteret og anerkendt som en veldrevet afdeling, der bidrager til forretningen og til den daglige drift. Er slut-brugerne i virksomheden glade for it-afdelingen?
Godt råd: Vær hjælpsom, positiv og løsningsorienteret - også når virksomhedens ansatte ringer med irriterende små-problemer. Det er den daglige hjælp, som de husker.
Afsøg markedet
I de seneste år har it-udviklingen taget flere kvantespring, der giver store muligheder for at tænke it på nye måder.
De væsentligste udviklings-tendenser handler om cloud computing, social computing og selvfølgelig mobility, der hver især har meget stor potentiale.
Godt råd: Indtænk de nye teknologier i din it-arkitektur og sigt efter inden for det kommende år at få konkret udbytte af cloud, social og mobile.
Innover, tænk 'out of the box
Det er lettere sagt end gjort, men lad os en gang for alle slå fast, at din opgave som it-chef ikke er at bevare det eksisterende, men at kigge fremad og drive it-driften frem mod stedse højere effektivitet og udbytte.
Godt råd: Fokuser på at gøre CIO-rollen synonym med innovation.
Få tal på dine resultater
Du er efterhånden blevet ganske skrap til at levere it-løsninger til tiden og indenfor budgetterne.
Nu er det tiden til at begynde at fokusere på at levere målbar og konkret værdi med it. Blandt de konkrete og målbare mål kan være øget kunde-loyalitet, øget omsætning, øget indtjening og øget medarbejder-tilfredshed.
Godt råd: Identificer målbare og konkrete mål, som kan nås ved hjælp af konkrete it-investeringer.