Læs også:
Apples iPad under pres: Nye tablets kommer buldrende
Solid arbejdshest: Surface kan vende op og ned på markedet for dig
ComputerViews: I de tre år, der er gået, siden den første iPad blev lanceret i starten af 2010, har Apple formået at finde vej ind i virksomhederne i en grad, mange ikke forudset.
iPad bliver i dag brugt i stor udstrækning i erhvervslivet. Apple og iPad er er ikke længere fy fy - det er tværtimod mange steder udgangspunktet, når det kommer til tablet-pc'er.
Sådan har det i hvert fald været. Billedet kan snart ændre sig.
Bill Gates' store tablet-vision
iPad var på ingen måder den første tablet-pc, men den var det produkt, der skulle til, før virksomhederne for alvor fik øjnene op for mulighederne med denne type hardware.
Microsofts Bill Gates talte varmt for tablet-pc'erne helt tilbage i 2001, hvor han blandt andet udtalte:
"Det er en pc stort set uden begrænsninger, og inden for fem år forudser jeg, at det vil være den mest populære form for pc, der bliver solgt i Amerika."
Det er dog først nu, at Microsoft for alvor er klar til at indtage tablet-markedet. Spørgsmålet er, om det er for sent?
Sådan ser tablet-markedet ud
Tablets er på mange måder kernen i den mobilitets-bølge, der skylder ind over virksomhederne i disse år. Det er i høj grad iPad'ens fortjeneste.
"I de fleste virksomheder vil smartphones og tablets ikke fuldstændig erstatte pc'er, men allestedsnærværelsen af smartphones og den øgede tablet-popularitet ændrer måden, virksomheder anskuer deres enheds-stratgier på og måden, forbrugere tager teknologien til sig på," lyder vurderingen blandt andet fra Gartner.
Gartner vurderede i november, at antallet af tablets, virksomhederne køber på globalt plan, vil være tre gange så højt i 2016 (53 millioner), som det var i 2012 (13 millioner).
Hvor iOS havde omkring 60 procent af det generelle tablet-marked i 2012, er markedsandelen i erhvervslivet formentlig endnu højere.
En undersøgelse fra starten af 2012, som vores kolleger på det amerikanske Computerworld skrev om, anslog, at iPad-markedsandelen i viorksomhederne var helt oppe på 97 procent.
Tablet-boomet har allerede sendt den traditionelle pc-industri ud i en historisk nedtur, hvor analysefirmaernes i forvejen dystre forudsigelser har vist sig at holde mere end stik.
Men nu kommer Microsoft på banen
På tablet-markedet venter Gartner, at Windows 8 i 2016 vil ligge på en tredjeplads, overgået af Apple og Android.
Det er ikke mindst erhvervsbrugerne, der vil fokusere på tablet-mulighederne med Windows 8, og ifølge Gartner kan Windows 8 have en tablet-markedsandel i erhvervslivet på 39 procent i 2016.
Nu kommer de længe ventede Surface-tablets fra Microsoft til Danmark den 14. februar.
Det bliver dog i første omgang kun RT-versionen, der anvender ARM-processorer, danskerne får adgang til.
Det er ellers Surface Pro med det fulde Windows 8 og Intel Core i5-processor, der er mest interessant for virksomhederne, da man kan køre de almindelige Windows-applikationer på den tablet, mens RT-versionen kræver helt ny software.
Surface Pro kan købes fra den 9. februar i USA og Canada, mens en dansk dato endnu ikke kendes.
Flere af de danske it-chefer, vi har talt med her på Computerworld, har allerede givet udtryk for, at de ser gode muligheder i at anvende Surface eller andre af de nye Windows 8-tablets i virksomheden.
Samtidig buldrer Android dog også frem som erhvervs-platform. Ser man på smartphone-markedet, så har Gartner vurderet, at 56 procent af de smartphones, virksomhederne køber i 2016, vil køre Android - i 2012 var det kun 34 procent.
Det er oplagt, at den tendens også vil smitte af på tablet-markedet.
Hvilke tablet-platforme tror du, at din arbejdsplads vil satse på fremover?