Artikel top billede

Fremtiden er uklar for Spar Lollands it-ansatte

Fremtiden er uvis for Spar Lollands it-ansatte.

Læs også:
Hvor svært kan dert være: Jyske Bank skifter it-platform på en weekend

Sådan flyttes 80.000 bankkunders data på én gang

70.000 kunder i internetbanken Finansnetbanken blev i fredags pludselig kunder i Jyske Bank.
Det skete som følge af krakket i Spar Lolland, som drev Finansnetbanken som den 13. filial i bankkoncernen.

Hos det tidligere Spar Lolland fortæller tidligere it-chef Gunnar Kappel, der har været med siden Eikbank købte Skandiabanken, og efter krakket i Eikbank forsatte med over i Spar Lolland, at afdelingen med 13 it-ansatte nu er en del af Jyske Bank.

Hvad fremtiden nu bringer, er for tidligt at sige, fortæller han.

"Vi supporterer stadig systemerne, og de kører hos SDC. Det er de samme telefoner, man kan ringe på, og er der brug for teknisk service, så er der også nogen i it der kan hjælpe med det," siger Gunnar Kappel, der også selv fik meddelelsen om Jyske Banks overtagelse af hans arbejdsplads fredag.

Han fortæller, at Jyske Bank har taget positivt imod de nye medarbejdere fra Finansbanken og resten af Spar Lolland.

Han fortæller, at de skiftende ejere af det tidligere Skandiabanken hele vejen igennem har holdt fast i, at kunderne ikke er filialkunder, men internetkunder.

"Det er et koncept, som går længere tilbage, end jeg har været med," siger Gunnar Kappel, der ikke kan sige noget om, hvad fremtiden bringer for de ansatte.

Naturlig konsekvens

"Hvis du spørger, om der vil ske afskedigelser, er det måske en naturlig konsekvens, men der er ikke truffet nogen beslutninger," siger han.

John Njorden fra mybanker.dk vurderer, at det kan koste Jyske Bank et trecifret millionbeløb at ændre kontrakten med SDC, hvis banken vælger at konvertere Finansbankens systemer til Bankdata.

Han vurderer, at Jyske Bank vil lade være med at lave alt for drastiske ændringer for kundegruppen, som han fortæller, har et "ret stort" indlånsoverskud.

"Jeg tvivler på at kunderne vil opleve noget specielt det første års tid, inden man har fundet ud af, hvad man vil med det hele, siger John Norden.

Overvejer at videreføre

Hos Jyske Bank fortæller Hanne Møller, der er direktør for område Øst, og som indtil videre har ansvaret for Finansnetbanken, at Finansnetbanken foreløbig kører videre som hidtil.

"Indtil nu har vi egentlig ikke haft det som en del af strategien, at vi skulle have en internetbank. Men nogen gange skal man jo også tilrette strategien, og det er de overvejelser som nu går i gang," siger hun til Computerworld.

Hun fortæller, at situationen også er ganske ny for koncernen og at ledelsen ikke tager nogen beslutninger i forhold til Finansnetbanken, før den er blevet meget klogere.

"Kunderne kan være trygge ved, at indtil videre, så fortsætter den uændret," siger hun.

Alt kører videre

De tusinder af kunder har for manges vedkommende været med siden den hedengangne Skandiabankens storhedstid i midtnullerne, og kunderne er dermed den kundegruppe, som har oplevet flest bankkrak gennem finanskrisen, efter at Eik-bank som den første krakkede med kunderne i porteføljen.

Skandiabanken var dengang den første og største rene netbank, hvor kunderne klarede det hele selv på nettet og på telefon, fremfor at være tilknyttet en filial.

God økonomi

Hos internetsiden mybanker.dk, der rådgiver om banker, fortæller direktør John Norden, at de tusinder af kunder, der har fulgt med siden Skandiabanken har en god økonomi.

"Det er nogle gode kunder, som havde prioritetslån i starten af årtusindet, som har en supergod økonomi, og er mellem 40 og 50 år gamle, der gerne vil klare sig selv og vil have en billig bank," siger John Norden.

De har været igennem nogle strategiændringer med hensyn til renter. Og de har været vandt til en række ejerskifter, men har altså holdt fast. Så det er nogle meget stabile og trofaste kudner," siger han.

Han fortæller, at det interessante er, hvad der nu kommer til at ske med kunderne fra den oprindelige Skandiabanken.

"Der ligger den udfordring, at det er to forskellige bankcentraler. Jyske Bank har Bankdata, som de lige er konverteret til i efteråret, mens Finansbanken har SDC," siger han.

Det betyder imidlertid, at der næppe kommer til at ske noget det første stykke tid i forhold til Finansnetbank-kunderne, mener han.

"Der er en tre års lock-up periode, eller i al fald en karens, hvor de skal betale," siger John Norden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere