Du kan roligt kyle din nye Sony Xperia V-telefon i et akvarium, som det sker i de reklamer, der i øjeblikket kører på tv.
Det oplyser Sony til ComON, efter at vi tidligere på ugen kunne fortælle, at der i telefonens manual bliver skabt tvivl om, hvorvidt den vandafvisende smartphone nu også kan klare den hårdhændede behandling, som den bliver udsat for reklamerne.
I en af reklamerne ser vi telefonen blive tabt i et akvarium, mens vi i en anden reklame ser den blive nedsænket i et sodavandskrus.
Men i manualen står der, at hverken telefonen, mikro usb-porten eller headsettet må nedsænkes i vand, ligesom telefonen aldrig må udsættes for et fugtigt miljø.
Ifølge Sony kommunikationschef for Norden, Erik Yström, skal du som forbruger dog snarere stole på reklamefilmen end formuleringen i manualen.
Ikke en dykker-telefon
Sony forklarer, at forvirringen blandt andet skyldes, at telefonen kun er vandafvisende, hvis du sørger for at lukke de små 'gummi-covers', der beskytter telefonens stik og porte.
Desuden oplyser Erik Yström, at formuleringerne i manualen er vage, fordi de tager udgangspunkt i den såkaldte ip-klassificering. Det er en skala som blandt andet elektronikproducenter anvender til at oplyse, hvad produkterne kan holde til.
"Telefonen er ikke klassificeret til til at blive brugt under vand på daglig basis, ligesom du heller ikke kan bruge den til at dykke med. Men ifølge ip-klassificeringen kan den dog holde til at blive nedsænket under vand i en halv time på en meters dybde," siger han.
Så det vil sige, at jeg trygt kan bruge telefonen som i jeres reklamer, hvor den tabes i et akvarium og nedsænkes i et sodavandskrus?
"Ja, det kan du godt. Men taber du den i sodavand, skal du dog nok være opmærksom på, at det er en sukkerholdig drik, og så vil jeg nok anbefale, at du hurtigt vasker det af igen," siger han.
Erik Yström erkender, at det kan virke forvirrende med de mange forbehold i manualen, men han afviser, at Sony vil ændre i manualens ordlyd.
Kan kræve penge tilbage
Skulle du dog på trods af Sonys forsikringer opleve, at din telefon ikke kan holde til den behandling, som den bliver udsat for i reklamen, vil du kunne gøre din reklamationsret gældende over for forhandleren, der enten skal give dig pengene tilbage eller betale for reparationen.
Det oplyser Jakob Steenstrup, der er forbrugerjurist hos Forbrugerrådet.
"Umiddelbart synes der ikke at være overenstemmelse mellem oplysningerne i markedsføringen og manualen, men som forbruger kan du med rette forvente, at telefonen kan det, som fremgår af markedsføringen. Det er ikke nok, at eventuelle forbehold står i manualen, som forbrugeren først ser, når varen er købt," siger han.
Jakob Steenstrup tilføjer desuden, at det kan være i strid med markedsføringsloven, hvis virksomheden i sin markedsføring skaber et indtryk af, at telefonen har nogle egenskaber, som den i virkeligheden ikke besidder. Han understreger dog samtidig, at han ikke har kendskab til forbrugere, som har erfaringer med den konkrete telefon.
[video splash=108019]0ac81324-7ff5-5dd6.mp4[/video]
Læs også: