Læs de øvrige artikler i Computerworlds serie om Scrum:
Scrum: Metoden vi alle elsker.
Sådan laver du køreklar it-udvikling med Scrum
Sådan sammensætter du det perfekte Scrum-hold
Udover events og roller er der en sidste ting, du skal have styr på, hvis du skal have succes med med Scrum.
"Den sidste dimension i Scrum er artefakterne," fortæller Ole Rich Henningsen.
Han er it-konsulent med iværksætter-gen og samtidig certificeret Scrum-trainer.
Scrum har været en fast del af værktøjskassen i de seneste syv år, han har arbejdet med it-udvikling.
Kravene skal specificeres
Den første artefakt er 'product backlog'.
"Det er kundens prioriterede liste over de ting, der skal laves i projektet. Det vil sige alle kravene," siger Ole Rich Henningsen.
De enkelte krav i listen kaldes også product backlog items.
Product ownerens opgave
"Det er product ownerens opgave at udarbejde denne liste og udbygge den løbende på et logisk niveau," siger han og fortsætter:
"Arbejdet med den her liste kaldes også grooming. Development-teamet bidrager til listen, der er nemlig en ting som product owneren ikke kan, det er at estimere. Det kan development teamet således løbende hjælpe med."
Derved får man en detaljeret kravspecifikation, der samtidig tydeligt er prioriteret af kunden.
Dynamisk liste
Derefter skal listen nedbrydes i forbindelse et sprint planning event.
I sprint planning 2 begynder teamet typisk nedbrydningen og estimeringen af kravene i i konkrete opgave eller tasks. Det kommer derefter til at udgøre den anden artefakt - sprint backlog.
"Det er teamets liste og plan for, hvordan de gennemfører sprintet. En dynamisk liste over de krav og tilhørende opgaver, der er røget ind i et konkret sprint," siger han.
Så nemt kan du trække en streg
Den tredje artefakt er inkrementet.
Inkrementet er summen af alle product backlog items, som er færdiggjort under Sprintet og de tidligere Sprint.
"Ved slutningen af et Sprint, skal det nye inkrement være 'done', hvilket betyder, at det skal være i en brugbar tilstand og opfylde teamets definition af 'Done'. Altså hvilke krav har teamet til at noget er færdigt," siger Ole Rich Henningsen
Burndown-grafen
Den fjerde artefakt er faktisk taget ud af frameworket, fortæller Ole Rich Henningsen.
Den hedder sprint burndown-grafen.
"Ja lad os tage den alligevel. Sprint burndown-grafen indeholder typisk en x- og en y-akse. På y har du 'work remaining' og på x har du sprintets varighed," siger han og forklarer:
"Så kan du nemt trække en streg, og derved har du en trendlinje, som viser om man er on-track."
Læs de øvrige artikler i Computerworlds serie om Scrum:
Scrum: Metoden vi alle elsker.