Læs også:
CIO i Grundfos vælger Office 365 til 13.000 ansatte
Sådan sparer Svendborg kassen med cloud-mails
Test: Sådan fungerer IBM's sociale cloud-kontorpakke
ComputerViews: Armbevægelserne var store allerede fra begyndelse.
På ægte amerikansk manér blev der ikke sparet på de flotte ord, da Office 365 blev lanceret i juni 2011.
"Office 365 er kulminationen på mere end tyve års erfaringer med at levere verdensklasses produktivitets-løsninger til mennesker og virksomheder i alle størrelser," lød det blandt andet fra Microsoft.
Ambitionerne med Office 365 har i det store hele vist sig realiserbare for softwaregiganten.
Det at kunne få e-mail og kalender leveret fra skyen sammen med Office-applikationerne, SharePoint og Lync har vist sig at være præcis det, mange it-chefer gik og sukkede efter.
Det er ikke mindst cloud-mailen, der får mange virksomheder til at overveje Office 365, hvorefter de andre tjenester også kobles på.
Office 365 afregnes, som de konkurrerende løsninger, per bruger per måned/år.
Blandt de store kunder her i landet finder man i dag blandt andre ISS, B&O, SuperGros, Fredericia Kommune, A.P. Møller - Mærsk, Dong Energy, Coloplast og Konica Minolta.
I det seneste uger har vi blandt andet talt med CIO'erne i Svendborg Kommune og Grundfos om deres overvejelser i forhold til valg af Office 365.
Microsofts trumfer
Microsoft har flere fordele i forhold til konkurrenterne Google og IBM her i Danmark.
Dels har mange danske virksomheder i forvejen Exchange enten lokalt eller som en hostet løsning, dels er den udbredte brug af produkter som Office og Sharepoint med til at gøre Office 365 til det naturlige valg hos mange it-chefer.
Samtidig kan Microsoft som det eneste af de tre selskaber levere en løsning, hvor man kan arbejde med personoplysninger i skyen, blandt andet fordi data som udgangspunkt holdes inden for EU's grænser.
Den trumf kan Microsoft dog hurtigt miste, da der ikke mindst i forhold til Google-løsningen arbejdes på en såkaldt databehandleraftale, der gør det muligt, at eksempelvis en dansk kommune kan anvende Google Apps til personoplysninger.
Lotus Notes den store taber
Samtidig med, at Microsoft har introduceret Office 365, har IBM's Lotus Notes for alvor oplevet et stort frafald af kunder.
De er smuttet til Microsoft, om det så er i form om en traditionel Exchange-løsning eller cloud-modellen.
Ifølge IDC havde Microsoft i 2008 en omsætnings-markedsandel på e-mail-markedet i Danmark på 48 procent, mens IBM lå på 36 procent.
I 2011 nåede Microsoft op på en markedsandel på 58 procent, mens IBM var faldet til 28 procent.
Følger man nyhedsstrømmen på eksempelvis computerworld.dk, er der ofte historier om virksomheder, der skifter til Microsoft fra IBM - men sjældent historier, hvor det modsatte er tilfældet.
Microsoft er ikke alene
Gartner har tidligere vurderet, at cloud e-mail, der i 2011 blot udgjorde tre-fire procent af det generelle e-mail-marked, vil udgøre omring 20 procent i 2016 og 55 procent i 2020.
Derfor er det heller ikke overraskende, at ikke bare Microsoft, men i høj grad også Google og senest IBM forsøger at kapre kunderne på den front.
Herhjemme har Google har blandt andet vundet Berlingske-koncernen og Davidsen Tømmerhandel som cloud-kunder.
Chefanalytiker Anders Elbak fra IDC har dog tidligere vurderet, at Microsoft også inden for de rene cloud e-mail-løsninger er klart dominerende.
Blandt de danske it-chefer, der vælger cloud, er det oftest Microsoft, der er vinderen.
Microsoft har med Office 365 skabt en gylden opskrift.
Den største trussel er formentlig ikke konkurrenternes cloud-løsninger, men derimod Microsofts egen Exchange/Outlook og Office-produkterne i det traditionelle setup.
Læs også:
CIO i Grundfos vælger Office 365 til 13.000 ansatte