Læs også:
Ingen mobil fra Facebook trods rygter: Her er det nye produkt
Computerworld News Service: Mark Zuckerberg løftede i sidste uge sløret for en plan om at få alle brugernes tilkendegivelser om, hvad de synes godt om, deres delte placeringer og deres tags til rent faktisk at betyde noget med lanceringen af Facebook Graph Search.
Tjenesten er stadig i en tidlig betaversion og er endnu ikke bredt tilgængelig, men konceptet kan blive meget værdifuldt for virksomheder på Facebook.
Læs her om tre måder, små og mellemstore virksomheder kan drage nytte af Facebook på, ved hjælp af grafsøgning.
1. Mød dine kunder
Facebook er allerede det sted på nettet, hvor der bruges mest tid. En rapport Mindjumpers fra maj 2012 viser, at brugerne gennemsnitligt bruger næsten otte timer om måneden på Facebook - det er mere end dobbelt så lang tid som på det websted, hvor der bruges næstmest tid.
Facebook har næsten en milliard registrerede brugere og rundt regnet 150 millioner unikke besøgende hver måned.
Men hvad betyder den statistik for dig, og hvad har det alt sammen at gøre med grafsøgning?
For det første understreger statistikken, at Facebook er en værdifuld platform at bruge til at møde kunderne.
Det er det vigtigste sted på nettet at have en tilstedeværelse og de, der bruger det, bruger meget tid der. Og grafsøgning vil give Facebooks brugere endnu større grund til at blive hængende.
Søgninger, som folk hidtil oftest er gået over til Google eller Bing for at foretage, kan fremover foretages direkte fra Facebook og vil her samtidig give resultater, der er mere personligt relevante.
Det kan du også bruge det til
2. Markedsanalyse
Facebook repræsenterer i forvejen en kolossal guldgrube af værdifulde globale markedsdata.
Mange virksomheder har brugt de sidste få år på at forsøge at finde frem til, hvordan man bedst udnytter Facebook-sider, synes godt om-tilkendegivelser og andre mekanismer fra det sociale netværk til at skabe forbindelse til kunderne og tilkæmpe sig taktiske fordele i forhold til konkurrenterne.
Grafsøgning udgør et stærkt nyt værktøj for din virksomhed til at udvinde data til markedsanalyse fra Facebook.
En søgning efter brugere, som synes godt om din virksomheds Facebook-side, og som bor i et givet område, vil kunne bruges til at allokere ressourcer til der, hvor de kommer til størst nytte.
Med en lille smule kreativitet i sådanne forespørgsler kan en virksomhed finde alle mulige brugbare sammenhænge, der til sammen tegner et mere komplet billede af, hvem kunderne er, og hvad de vil have.
3. Markedsføring
Det er i forvejen muligt at målrette sin annoncering på Facebook med ret høj detaljegrad baseret på en bred vifte af kriterier. Man kan for eksempel distribuere annoncer ud fra brugernes fysiske placering, alder, køn og interesser.
Ligesom datakriminelle kan bruge Facebooks grafsøgning til med større nøjagtighed at finde potentielle phishing-ofre, kan også lovlige virksomheder målrette deres markedsføringsindsats mere præcist.
Grafsøgning har visse privatlivsmekanismer indbygget, så resultaterne vil være baseret på de oplysninger, brugerne selv vælger at offentliggøre.
Men mange brugere kender ikke til disse privatlivsindstillinger, kan ikke finde ud af at bruge dem eller er ligeglade, så der er rigeligt af værdifulde oplysninger at finde.
Oversat af Thomas Bøndergaard
Læs også:
Ingen mobil fra Facebook trods rygter: Her er det nye produkt