Der kommer snart et ambitiøst forsøg på at give det danske iværksættereventyr Just-Eat konkurrence i Danmark. Forsøget kommer via Hungry.dk, der er startet af flere tidligere Just-Eat-ansatte.
De er nu klar til at fortælle lidt nærmere om, hvordan de forventer at konkurrere med en altdominerende spiller som Just-Eat.dk.
Medstifter Morten Larsen, der tidligere har siddet i chefstolen hos netop Just-Eat, erkender, at Just-Eat har en dominerende position for bestilling af fastfood i Danmark, men der er stadig store lunser at kæmpe om.
"Som udgangspunkt går vi i gang, fordi vi ser en plads i markedet. For en landsdækkende service er der stadig et kæmpe marked og gode muligheder for at lave sund en forretning," siger Morten Larsen.
"Det er for eksempel interessant, at der er 50 procent af danskerne, der stadig bestiller fastfood via telefonen. Det betyder, at der både er et stort marked, men der ligger et lige så stort marked og venter ude i fremtiden. Det er årsagen til, at jeg gerne vil med i gamet igen," siger Morten Larsen, der også peger på de mange nye gastronomiske tilbud, der gør udbringningsmarkedet lidt mere interessant - fastfood er ikke kun pizza og burgere længere.
En pizza-udbringrende robot
For at komme hurtigt til hest og minimere fejlraten har Hungry valgt at købe sin tekniske platform ude i byen. Nærmere bestemt hos tyske Delivery Hero, der er en international spiller, der selv er til stede på 13 markeder.
Men hvordan kan man blive en revolutionerende tjeneste ved at købe andres tekniske løsning?
"Det er vigtigt for mig, at vi kan rykke hurtigt, og det er svært, hvis vi selv skal til at bygge og ikke mindst fejlrette en ny platform. Delivery Hero har allerede en interessant platform. Den er måske ikke revolutionerende, men de er mobile, de har mobile apps tilkoblet og de har teknologien, der skal bruges for at få ordrene ud i butikkerne," siger Morten Larsen.
Hungrys løsning kommer som Just-Eats løsning også til at indebære en boks, der placeres hos restauranterne.
"Men du har ikke hørt mig sige, at vi skal være revolutionerende. Det er ikke sådan, at man kommer til at se os introducere en hungry-robot, der bringer pizzaer ud," griner Morten Larsen.
"Vi skal adskille os ved at give en anden oplevelse. Vi skal have kvalitetsrestuaranter med, og vi skal kunne levere hurtigt, hvilket er de vigtigste kriterier, når det kommer til fastfood".
Det har vakt en del opmærksomhed, at netop en tidligere direktør så kort tid efter sin ansættelse og udløb af konkurrenceklausul vælger at blive konkurrent til sin gamle arbejdsgiver.
Hvordan har du det med den kritik?
"Jeg er forretningsmand som alle andre. Jeg gør det, fordi jeg kan se emn plads i markedet. TDC bliver jo også udfordret hele tiden fra højre og venstre af iværksættere, der mener, at de kan levere en bedre tjeneste eller en bedre pris. Så jeg ser det ikke som et angreb," siger Morten Larsen.
Martin Thorborg har et lidt kontroversielt forretningsforslag til Hungry. Se det i videoen nederst. Morten Larsen har også selv skrevet lidt om opstarten på sin blog.
LÆS OGSÅ: