Hvis Netflix er populært i et hjem med både mor, far og børn blandt brugerne, kommer streamingtjenestens ellers roste anbefalings-maskine til kort.
Men Netflix er klar over problemet og er begyndt test af en løsning - også blandt danske brugere.
I øjeblikket giver summen af en familie eller husstands Netflix-forbrug et meget broget billede, så farmand kan risikere at blive anbefalet tegneserier baseret på vanerne hos husets yngste seer. I fremtiden kan alle familiens medlemmer få hver deres profil i Netflix.
"Man vil kunne lave op til fem forskellige profiler, som man hele tiden kan skifte imellem. Men man kunne for eksempel også lade en af profilerne være "familiens kanal", så man bruger den, når hele familien ser med," forklarer Joris Evers, kommunikationschef i Netflix.
Se et eksempel på profil-funktionen i videoen nederst.
Forsøget med profiler blev sat i gang i december og skal vare i seks måneder, så det bliver tidligst rullet ud til alle forbrugere i sommerferien. Joris Evers understreger, at den viste model kun er en test, og hvis den bliver forkastet af beta-testerne, bliver den skrottet.
Testen af profiler skal testes af tusindvis af nye og eksisterende brugere, og kan også dukke op hos danske brugere, da den live-testes globalt, fortæller Joris Evers.
Selv om man kan lave fem profiler, er det stadig kun muligt at have to aktive streams ad gangen hos Netflix.
Huskelisten er også på vej
Muligheden for at lave profiler er blandt de mest efterspurgte funktioner hos Netflix. En anden efterspurgt funktion er den såkaldte "queue", der langsomt er blevet udfaset.
Queuen - eller køen - var en huskeliste, hvor man kunne gemme de film og serier på Netflix, som man gerne ville se på et senere tidspunkt. Men erfaringen viste, at de bogmærkede film sjældent bliver set, og at huskelisten ikke øger det samlede brug af Netflix. Og så får funktionen øksen hos Netflix.
"Det er så simpelt, at hvis funktioner ikke øger det samlede timeantal af set video, bliver de fjernet. Hvis folk ser meget indhold, er de tilfredse, og tilfredse kunder bliver ved med at forlænge deres abonnement," ræsonerer Joris Evers.
Den nye huskeliste sendes i globale splittest inden udgangen af første kvartal og skal også løbe i mindst et halvt år, før den - måske -bliver standard.
Videoklip af Netflix' profiltest:
[video splash=104490]0ac81324-855a-39d6.mp4[/video]
LÆS OGSÅ: