"Når folk spørger mig, hvad vores nye navn kommer til at betyde, siger jeg, at den store forandring bliver, at vi får større fokus på nærmarkedet."
Sådan lyder det fra administrerende direktør Martin Petersen her dagen efter, at han skiftede firmanavnet på sit visitkort ud fra det hidtidige Logica til CGI.
Navneskiftet er en konsekvens af, at det canadisk-ejede CGI hen over sommeren bød på og overtog Logica-koncernen, som herhjemme beskæftiger omkring 730 medarbejdere. I det seneste regnskab rundede den danske afdeling en omsætning på en milliard kroner.
Martin Petersen har store forventninger til livet under de nye ejere, som både i forhold til multinationale konkurrenter og de tidligere ejere adskiller sig ved at tage udgangspunkt i forholdene på det lokale marked, fremfor en overordnet og forkromet koncernstrategi.
"Jeg ser den afgørende forskel i, at det er behovet i Danmark, der skal styre, hvad vi som CGI foretager os i markedet. Før overtagelsen var Logica i færd med at introducere en global organisation, hvorimod CGI er optaget af landestrukturens betydning. Det er en meget stor forandring, som jeg tror vores kunder kommer til at mærke ved, at vi bliver mere relevante og nærværende for dem," siger Martin Petersen.
"CGI har en helt anden kultur (end Logica, red.) med meget korte beslutningsveje og flad struktur, hvor mange af vores internationale konkurrenter har en matrix-organisation, hvor alt for mange skal give deres besyv med. Med den regionale model, som vi nu arbejder efter, får kunderne det bedste fra begge verdener, hvor mellemstore kunder får den nødvendige opmærksomhed, og vi har lokal selvbestemmelse uden at være bundet op på en global marketing-maskine," siger han.
Herhjemme er CGI's internationalt funderede konkurrenter at finde blandt selskaber som CSC, IBM, Accenture og Cap Gemini. Men den angiveligt anderledes strategi vil også blive brugt til at differentiere CGI i forhold til danske konkurrenter som Columbus, EG og KMD, lyder det fra Martin Petersen, som varsler en offensiv i forhold til kunder på enterprisemarkedet.
"Vi er allerede ret stærke på det offentlige marked, ligesom vi har en stærk Microsoft-forretning rettet mod SMB-kunder. Så der, hvor vi får en mulighed for at blive stærkere, er på det private marked. Vi vil nok specielt gå efter up- og midmarkedet," siger han.
Logicas har de seneste år været igennem flere fyringsrunder. Den seneste runde kom kun en måned efter annonceringen af CGI's overtagelse. Det kostede omkring 50 job i den norske afdeling, mens man i Sverige sagde farvel og tak til 400 mand. Danmark er dog sluppet nådigt og slap i den seneste fyringsrunde helt for at skulle fyre folk. Efter CGI's overtagelse har den samlede koncern i dag 72.000 ansatte.
Læs mere: