Artikel top billede

Guide: Derfor skal dit firma have en mobil-app

Mange ejere af mindre virksomheder står med dilemmaet: Skal jeg udvikle en app for at være konkurrencedygtig - eller kan kunderne bare bruge mobilen og besøge den normale hjemmeside? Vi gennemgår fordele og ulemper.

Med flere end 750.000 apps til iOS i App Store og 700.000 til Android i Google Play kan det virke, som om alle og enhver efterhånden tilbyder en app.

Som ejer af en lille virksomhed kan det være svært at beslutte, om man skal melde sig i klubben af app-udviklere. Det kan være, det føles, som om du er tvunget til at bygge en app og melde dig på den mobile bane for at forblive konkurrencedygtig, men du har sikkert også hørt, at det er dyrt og tidskrævende at bygge en app.

Flere og flere brugere dropper deres stationære og bærbare computere til fordel for tablets og smartphones, så det giver mening at optimere deres oplevelse på nettet.

Men er det virkelig besværet værd? Kan de ikke bare bruge deres smartphones til at besøge det websted, du allerede har?

Det er et spørgsmål, der ikke har noget standardsvar, men flere og flere selv helt små virksomheder kaster sig over udviklingen af en app. I det følgende kan du læse om udfordringerne og det eventuelle udbytte.

Vælger man at satse på en mobil-strategi, findes der to almindelige tilgange: Man kan bygge et websted, der er optimeret til mobile enheder eller man kan udvikle en selvstændig app.

Er et mobil-websted bedre for dit firma?

Det er ikke svært at bygge et mobil-venligt websted, så det er som regel til at betale sig fra. De fleste webudviklere kan i dag uden de store problemer bygge en mobil-optimeret udgave af dit websted under den forudsætning, at du i forvejen bruger et moderne CSS-baseret design.

Hvis det ikke er tilfældet, så har du sandsynligvis større udfordringer på webområdet end spørgsmålet, om du har brug for en app eller ej. (I dette scenarie skal du også regne med, at det bliver dyrere at få et mobil-websted.)

Hvis dit websted er udviklet på den populære platform Wordpress, findes der adskillige plugins såsom WPTouch, der automatisk kan levere en mobil-udgave af dit eksisterende websted. Sådanne automatisk genererede mobil-websteder kan dog nogen gange løbe ind i problemer i konverteringen og ser sjældent lige så godt ud som de håndlavede.

En anden faktor at overveje er, at mobil-websteder fungerer på alle platforme, hvilket ikke er tilfældet for apps. Enhver smartphone kan åbne en webside i browseren, men en app til Android fungerer ikke på iPhone eller BlackBerry. Derfor skal der udvikles en separat app til hver platform, med mindre du har en god grund til at vælge kun at understøtte én eller to platforme.

Og så i gang!

Når det er sagt, er der alligevel gode argumenter for at satse på en app. De har hovedsageligt noget at gøre med, hvordan telefoner i dag designes.

En app giver en meget bedre tilstedeværelse på en telefon end et bogmærke i telefonens browser. Frem for at tvinge brugeren til at åbne browseren og finde din webadresse så ligger en app altid lige der på startskærmen. Brugeren vil konstant blive mindet om din virksomhed eller dit produkt, ligegyldigt om app'en bruges eller ej.

Målet er selvfølgelig at få brugeren til at åbne din app. Det er der langt bedre sandsynlighed for med en app end med et mobil-websted. En undersøgelse for nylig fra ComScore afslørede, at 82 procent af de "mobile medie-minutter" bruges på apps fremfor i browseren.

En anden afgørende fordel ved mobil-apps er, at dit mobil-venlige websted ikke kan andet, end det dit almindelige websted kan. Det er bare en strømlignet udgave af det websted, du allerede har.

Men apps derimod kan designes til at kunne alt muligt. Du kan lave et mobil-spil med dine produkter i centrum eller bruge din app til at levere push-meddelelser til dine kunder. Derfor lyder rådet: Byg en app fremfor et mobil-websted.

Sarah Hudson fra idéudviklingsfirmaet Little Idea formulerer det helt enkelt:

"Angående spørgsmålet om små og mellemstore virksomheder skal have deres egne apps, så mener vi, at det bør de, men kun hvis de virkelig udnyttes - de skal bruges til noget, der rækker ud over de oplysninger, man kan finde på firmaets websted. Hvis app'en udelukkende er til oplysningsformål, så kan det i stedet være bedre at fokusere på et mobil-websted."

Mange virksomheder vælger selvfølgelig at gøre begge dele, hvis budgettet tillader det. En almindelig strategi er at bruge analyseværktøjer til at måle hvor mange brugere, der besøger ens websted fra mobil-styresystemer. Når der er en kritisk masse af enten Apple- eller Android-brugere, så kan man begynde at arbejde på en app til den givne platform.

Giver det virkelig mening med en app?

Selv om man ikke kan sige, at alle og enhver bør få sig en app, så vælger flere og flere små virksomheder med forskellige men fornuftige begrundelser at lave en app.

De ønsker at kunne nå ud til deres kunder døgnet rundt, fremfor kun når kunden sidder ved en computer eller befinder i butikken. De ønsker at holde trit med konkurrenterne eller at udnytte nye salgskanaler. Eller de ønsker at strømligne de interne processer - husk på at en app ikke nødvendigvis er til kunderne. (Det kommer vi nærmere ind på senere.)

Før du begynder at bruge tid og penge på at bygge en app, så overvej hvilken værdi en selvstændig app kan tilføre din forretning. Hvis din app ikke udnytter de særlige fordele ved dette format til at give dine kunder en unik oplevelse, så kan det nok bedre betale sig for dig at satse på et veldesignet mobil-websted.

Ingen af de personer, vi har talt med i forbindelse med denne artikel, har dog fortrudt, at de har bygget en app - heller ikke selvom det ikke gav lige nøjagtigt de ønskede resultater.

Alle kan bruge en app

Det lyder måske som en kliché, men alle kan bruge en app. Det betyder ingenting, hvor synlig du er for forbrugerne. Det eneste, du har brug for, er omtanke, med hensyn til hvordan du tilføjer værdi for dine kunder.

For eksempel skulle man ikke tro, at en producent af fiskeolietabletter havde nogen særlig grund til at få udviklet en mobil-app, men Nordic Naturals har altså en app.

Projektleder Cecile LaRiviere fortæller, at man med virksomhedens app kan finde butikker, der sælger dens produkter, bestille produkter direkte og - noget der er helt afgørende for at holde virksomhedens brand i kundernes tanker - indstille påmindelser, der hjælper kunderne til at huske at tage deres omega-3-tabletter og bestille nye.

Herudover er app'en tætpakket med information om omega-3-fedtsyrer, hvilket hjælper til at øge opmærksomheden og interessen i den primære produktlinje. Desuden modtager app-brugerne meddelelser om nye produkter.

Hvad koster det at bygge en app?

Før eller senere kommer diskussioner om mobil-apps til at handle om penge. Her er der desværre ikke nogen genveje.

Blandt de virksomheder, vi har interviewet, varierer omkostningerne dog drastisk fra stort set ingenting (hvor ejeren har lært at kode ved selvstudium og udviklet en app i sin fritid) til et sekscifret beløb. Det hænger af ambitionsniveau og hvor kompleks en app, man har brug for, samt hvordan man går til værks. Apps har det dog med at koste mere end webudvikling.
 
Little Idea, der blev nævnt tidligere, brugte knap 23.000 kroner på at få udviklet sin app ved hjælp af en selvstændig udvikler. Det tog to måneder.

My Moving Reviews er et websted med anmeldelser af flyttefirmaer. Virksomhedens app, My Move, som hjælper forbrugere med at planlægge og gennemføre flytninger, kostede ifølge chefen Martin Panayotov 136.000 kroner og tog fem måneders "hårdt arbejde" at få udviklet.

Virksomheden benyttede sig af et østeuropæisk softwareudviklingsfirma til at få bygget en app kun til iOS, som virksomheden indledningsvis solgte til kunderne for omkring 10 kroner. Nu er app'en gratis og i 2011 blev My Move porteret til Android. Det var ikke nær så dyrt, da "benarbejdet var gjort i forvejen." Men iOS er stadig den vigtigste platform for My Move:

"App'en til iPhone har langt flere brugere end den til Android, selvom Apple kun sidder på omkring 20 procent af smartphone-markedet," påpeger Panayotov.

I den helt dyre ende af spektret finder vi Brightleaf, der estimerer at have brugt knap 1,7 millioner kroner på at bygge en mobil-app og et backend-system til sine kunder i advokatbranchen til at lave udkast af formularer og dokumenter til deres klienter. Det er et komplekst system, men Brightleaf tilbyder det gratis til sine kunder.

"Vi giver mobil-tingene væk, men vi tjener vores penge, når advokaterne gerne vil bruge den komplette betalte udgave til at ændre, tilpasse og offentliggøre deres egne formularer," fortæller Luke O'Brien, der er virksomhedens strategidirektør.
 
Hvis dine hensigter på mobil-området er lidt mere basale, så findes der adskillige tjenester såsom JamPots TheAppBuilder, man kan bruge til selv at bygge sine apps. Med sådanne tjenester bliver app-udviklingen meget lettere, da man ofte uden programmeringserfaring selv kan bygge apps ved hjælp af enkle skabeloner. Og resultatet kan faktisk blive overraskende godt.

Priserne varierer fra tjeneste til tjeneste: De fleste tager betaling pr. app, der udvikles, mens mange opkræver et månedligt abonnement. Med en gør det selv-løsning vil man også selv skulle betale for at registrere sig som udvikler på den eller de platforme, man vælger at understøtte.

Google opkræver et engangsbeløb på 25 dollar (cirka 140 kroner), hvorimod Apple og Microsoft opkræver et årligt udviklerabonnement på 99 dollar (cirka 560 kroner).

Der er altså også udgifter forbundet med at gøre det selv, men det er ofte billigere end at hyre en udvikler. Men sørg for at være opmærksom på eventuelle månedlige omkostninger og regn på, om det på længere sigt bedre kan betale sig at punge ud til en udvikler. Hvis du har helt unikke funktioner i tankerne, vil du nok under alle omstændigheder få brug for at hyre en professionel app-udvikler.

Hvad får jeg ud af det i kroner og øre?

Ejere af små virksomheder har aldrig haft det store fokus på dybe analyser af investeringsafkast og sådan er det også i forhold til mobil-apps. Det bør dog ikke overraske nogen, at udbyttet af en app er svært at måle med nogen nøjagtighed, med mindre man sælger varer på nettet eller forsøger at tjene penge ved at sælge selve app'en.

Konkurrencen er barsk på app-området, og de virksomheder, vi har talt med, mindede os om, at succes afhænger af, hvordan man markedsfører og promoverer sin app. Man kan ikke sætte sin lid til et håb om at blive fremhævet af Apple i App Store (selvom det ville være frygtelig rart at blive). Man er nødt til konstant at promovere sin app på sit websted, på sociale netværk og sandsynligvis også ved hjælp af reklameannoncer.

My Moving Reviews er en af de få virksomheder, vi har talt med, der mener at kunne sætte tal på værdien af deres app. Panayotov estimerer, at hans virksomheds app betalte sig selv hjem i løbet af et år. Han er meget entusiastisk angående app'ens succes:

"At lave en mobil-app har været en af vores bedste beslutninger. På grund af den opmærksomhed det har givet, er det lykkedes os at øge kendskabet til vores brand, ligesom det har været med til at gøre vores websted mere populært. Det skaber øjeblikkeligt tillid hos de besøgende, hvis du har et link til en mobil-app på forsiden."

En anden virksomhed, MyCorporation, der hjælper iværksættere med at starte nye virksomheder, benyttede sig af interne ressourcer til at bygge en app, som siden kun er blevet downloadet 500 gange. Men disse få downloads har genereret 280.000 kroner i ekstra omsætning. Var det så indsatsen værd?

"Helt bestemt," svarer hun.

Det kræver ikke altid millioner af downloads, før en app kan give et anseeligt afkast.

Apps fungerer ikke altid efter hensigten

Der er selvfølgelig ingen sikkerhed for, at en app giver det ønskede resultat. En lille virksomhed, vi har talt med, Bella Reina Spa, havde problemer fra starten. Direktør Nancy Reagan kommenterer:

"Det var en meget langtrukken proces at finde ud af, hvem der skulle udvikle den."

Hun fandt til sidst en lille udvikler, der kunne løse opgaven for 1.700 kroner plus 160 kroner per måned for den løbende vedligeholdelse.

"Vi fik tonsvis af downloads og folk brugte den til at finde oplysninger, men i sidste ende viste det sig, at det ikke var en lige så stærk løsning som et mobil-websted."

Derfor endte det med, at app'en blev skrottet. Jeg kan ikke understrege denne pointe nok:

Det er helt afgørende, at man gør sit hjemmearbejde, før man kaster sig over udviklingen af en app. Selv de bedste planer kan gå galt, men det er vigtigt at gøre sig klart, hvad man forventer af en app - og om man overhovedet har brug for en - før man begynder at kaste penge efter udvikling.

Kan du retfærdiggøre de ekstra udgifter til en app eller kan du opnå de samme mål med et mobil-websted?

Apps til intern brug

Som en sidste bemærkning vil jeg fremhæve, at apps også kan være nyttige til udelukkende intern brug. Det kan være endnu sværere at udregne investeringsafkastet af interne apps, men de kan være enormt værdifulde, hvis de sparer tid og besvær.

Sådanne apps er generelt mere populære hos større virksomheder eller i det mindste virksomheder med større klienter.

Et eksempel er planteskolen Bell Nursery, der leverer planter til flere end 150 Home Depot-havecentre i USA og er ansvarlig for 1.700 personer, der lagerfører disse planter ved alle disse havecentre.

Bell Nursery udviklerede en mobil-app, der gjorde det muligt for medarbejderne at spore lagerbeholdningen i hvert havecenter, uden at det krævede et fysisk besøg, hvilket sparer virksomheden utallige arbejdstimer.

Leverandøren VeriPic har udviklet en mobil-app til politiets indsatsstyrker og brandvæsen, der giver sikker adgang til billeder af offentlige bygninger og gader, så de i forbindelse med udrykninger hurtigt kan få et overblik over, hvor eksempelvis gasventiler og udgange er placeret uden at skulle opstøve gammeldags kort.

Konklusionen er, at en app ikke behøver at øge omsætningen direkte for at være nyttig eller endda uundværlig. Det er eksempelvis ikke sikkert, at små virksomheder får meget ud af en app til kunderne, men derimod kunne en intern app til at holde styr på lagerbeholdningen være guld værd.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere