Note 2 står og blinker i den aarhusianske distributør DCS' seneste regnskab. Her må DCS nemlig indrømme, at selskabet har 11 millioner kroner ude at hænge hos SKAT, fordi en leverandør til DCS ikke har afregnet moms.
"Skattesagen er ikke noget vi er stolte af. Men jeg vil heller ikke pakke det ind," siger direktør Jørgen Pedersen, der samtidig glæder sig over, at DCS i øvrigt kommer ud med et pænt regnskab, hvor overskuddet ligger på 9,4 millioner kroner før skat.
Selv om overskuddet hos Direct Computer Supplies (DCS) er pænt, er det slet ikke så stort som i det foregående regnskab, hvor overskuddet før skat endte på hele 17,2 millioner kroner.
"Det har været meget op ad bakke i markedet. Alt har været i spil, og derfor har vi også investeret flere kroner i at fastholde vores markedsandel," siger Jørgen Pedersen.
Men tilbage til note 2, hvor DCS skriver, at SKAT tilbageholder 11 millioner kroner i moms. Penge som Jørgen Pedersen i øvrigt forventer, at DCS i sidste ende ender med at få.
Ifølge Jørgen Pedersen handler det om, at DCS har købt varer af et dansk firma, men fået varerne leveret på et "fjernlager" i Tyskland. Efterfølgende får DCS en regning fra det danske firma inklusive moms. Ifølge Jørgen Pedersen helt efter bogen.
Men da DCS efterfølgende sender papirer til SKAT, rejser myndighederne flaget og hævder, at den faktura, DCS har betalt til deres danske samhandelspartner, slet ikke skulle have været påført moms, fordi varerne blev leveret til et såkaldt "fjernlager" i Tyskland og ikke i Danmark.
"Det viser sig, at varerne ikke kom fra det danske firmas danske lager, men derimod fra Sverige. Det var vi ikke klar over," siger Jørgen Pedersen.
Netop fordi varerne ikke har været forbi Danmark, mener SKAT, at fakturaen er forkert. Og da DCS' danske samhandelspartner ikke indbetaler momsen til SKAT, tilbageholder SKAT altså momsrefusionen fra DCS - de omtalte 11 millioner kroner.
Direktøren irriteret over SKAT
Jørgen Pedersen fortæller, at der er tale om varer, som DCS videresælger - ikke til danske forhandlere - men til en anden kunde i Europa. Når DCS foretager den slags handler, er det kotyme, at varerne bliver leveret på et såkaldt "fjernlager". Det er ifølge Jørgen Pedersen et "neutralt lager", hvor varerne i den slags handler opbevares, indtil begge parter i handlen har afregnet, hvorefter køber kan overtage varerne.
"Det er den normale måde at foretage den slags handler på," konstaterer Jørgen Pedersen, som endvidere fortæller, at varerne blev leveret på "fjernlageret", fordi sælgerne tilbød at arrangere fragten i forbindelse med salget.
Derfor kunne DCS ikke aktivt kontrollere, at varerne blev leveret fra et dansk lager, mener Jørgen pedersen.
Han er irriteret over SKAT, fordi han mener, at DCS har opført sig pænt og gjort alt efter forskrifterne.
"Vi tjekker de firmaer, vi handler med, og følger SKATs retningslinier. Vi har i det sidste år forsynet SKAT med oplysninger om alle dem, vi handler med. Derfor er det irriterende, at de nu vil hænge os op på det," siger han.
I Jørgen Pedersens optik er der ingen tvivl om, at DCS ender med at få de 11 millioner kroner retur.
"Men det bliver sandsynligvis ikke uden kamp. Det ser ud til, at vores leverandør er stukket af fra regningen. Og det kan også godt være, der går halvandet år, før vi ser pengene. Men jeg synes, at vi har en god sag," siger han.