Artikel top billede

Test: Sådan fungerer IBM's sociale cloud-kontorpakke

Smartcloud for Social Business er IBM's alternativ til Microsofts Office 365 og Googles Apps. Vi har testet IBM-løsningen.

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

Markedet for mail, kalender og kontorpakker er under voldsomt forandring.

Med løsninger som Microsofts Office 365 og Google Apps er skyen i stigende grad interessant.

Det er en af grundende til, at IBM har svært ved at fastholde kunderne på Lotus Notes.

IBM er dog nu også selv på banen med et seriøst bud på, hvordan man kan få mail, kalender, kontorpakke og - ikke mindst - sociale løsninger leveret som en abonnements-baseret service over nettet.

IBM Smartcloud for Social Business, som løsningen hedder, giver mulighed for alt fra online tekstredigering til webmøder, fildeling, chat og en række andre ting.

Det er ikke mindst Smartcloud Docs, der giver IBM-løsningen ny værdi i forhold til, hvad Big Blue tidligere har leveret.

Docs er en online kontorpakke med tekstbehandling, regneark og præsentationer, og det er ikke mindst mulighederne for at samarbejde, der fokuseres på.

Vi har prøvekørt den fulde version, Smartcloud Engage Advance. Prisen er 69 kroner per måned per bruger, hvilket giver adgang til en 25 GB mail-konto og fem GB til filer.

Det kan du bruge Smartcloud til

Hvorvidt IBM's Smartcloud for Social Business, Microsofts Office 365 eller Google Apps er det rette valg for dig og din organisation, afhænger naturligvis af en nærmere behovsanalyse.

Der er ingen tvivl om, at Microsoft er den store dreng i klassen her i Danmark, når det handler om denne del af cloud-markedet. Endnu.

IBM's Smartcloud kan nemlig meget af det, Microsoft har haft så stor succes med med Office 365.

Vi har leget en del med Docs-delen, og den fungerer ganske glimrende.

Du har både mulighed for at uploade og downloade filer, men også for at oprette og redigere nye dokumenter direkte i browseren.

Det bliver ekstra brugbart, når man er flere, der arbejder sammen om eksempelvis en præsentation. Man kan tilføje kommentarer og se ændringerne version for version.

Det er nemt at tilføje nye læsere eller redaktører, ligesom man kan tagge det enkelte dokument, så det er nemmere at finde for andre.

Mange sociale funktioner

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

Det er ikke uden grund, at IBM kalder løsningen for Smartcloud for Social Business, for det er det sociale, der er lagt ekstra meget vægt på. 

Det er ikke bare muligt at dele desktop og dokumenter, men også at hoste egentlige webmøder, hvor man kan koble videosamtaler på.

Det er muligt at indkalde folk uden for organisationen til et møde. Det sker ved, at man sender den pågældende person en møde-URL. Det er også muligt at deltage i møder via eksempelvis en iPad.

Smartcloud-løsningen indeholder funktioner til at oprette og styre diverse fora og communities til de forskellige teams i organisationen.

Det kan eksempelvis bruges til light-projektstyring eller til at lave en poll på et specifikt dilemma.

Demo af Aktiviteter:

Dashboard giver overblik

Man får overblikket via det dashboard, der er omdrejningspunktet for Smartcloud-løsningen.

Her har man blandt andet et nyhedsfeed, der giver overblikket over de seneste begivenheder - eksempelvis at man har fået en ny kontaktperson, eller at en kollega har delt et dokument med en.

IBM giver brugerne mulighed for at integrere med andre cloud-løsninger som Salesforce.com og SugarCRM.

Vi har ikke testet, hvordan det fungerer i praktsis, men som udgangspunkt er det positivt, at man ønsker at samarbejde med andre leverandører. 

Der er rigtig mange sociale funktioner i Smartcloud, og det er også det, der skal til, hvis løsningen skal kunne bruges til andet og mere end mail, kalender og kontorpakke.

Det er, når tingene flettes sammen og tænkes ind i en social sammenhæng, at det for alvor begynder at give mening at arbejde med cloud.

Dette trækker ned

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

IBM's Smartcloud for Social Business er et ganske interessant bud på, hvordan mail, kalender, kontorpakke og sociale funktioner kan leveres via skyen.

IBM har ligesom Google på nuværende tidspunkt ikke mulighed for at tilbyde et setup, hvor data ikke forlader EU's grænser.

Det har Microsoft, og det vil for en hel del it-chefer være et argument for Office 365.

IBM oplyser, at man har blandt andet et Dublin-datacenter, og at det først og fremmest er et spørgsmål om, at efterspørgslen på en EU-løsning skal være til stede, før man kan tilbyde en sådan mulighed.

Plads til forbedringer

Det skal også bemærkes, at Smartcloud-løsningen tilsyneladende ikke understøtter Googles Chrome-browser, men derimod IE, Safari og Firefox.

Det er ikke optimalt, og slet ikke når Chrome i dag er verdens mest anvendte browser. Det skal retfærdigvis siges, at vi godt nok fik en advarsel i Chrome, men alligevel kunne bruge Smartcloud, hvis vi bare ignorerede advarslen.

Selve brugergrænsefladen kan godt gøres mere simpel. Specielt Googles cloud-løsning er ekstremt nem at gå til, og den er indbydende og frisk i designet.

IBM's virker mere kompliceret og tung at danse med, uden at der dog er tale om nogen katastrofe. Det er blot et punkt, hvor man relativt hurtigt kunne forbedre løsningen.

Konklusion

Læs også:

Test: Microsofts Office 365 versus Googles Apps

IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk

Selvom vi efterhånden har talt om mulighederne med cloud computing i en del år, er det først nu, der rent faktisk begynder at ske noget i det store it-billede.

Stadig flere danske virksomheder og organisationer har kig på cloud-modellen, ikke mindst til at få leveret email, samarbejdsværktøjer og kontorpakker som en service fra skyen.

Blandt de mest oplagte bud på løsninger til det formål, finder man Microsofts Office 365 og Google Apps, der kommer med hver sine styrker og svagheder i forhold til brugerne.

Nu melder IBM sig for alvor ind i kampen med den nye IBM Smartcloud for Social Business

Det er ikke mindst Smartcloud Docs, der giver IBM-løsningen ny værdi i forhold til, hvad Big Blue tidligere har leveret som cloud-tjenester. Den del fungerer ganske godt.

De sociale muligheder er mange, men de skal naturligvis holdes op imod, hvad man kan opnå ved at køre cloud-versionen af eksempelvis Microsofts Sharepoint, som i disse år har stor medvind i Danmark.

Alt i alt er det en fornuftig cloud-løsning, IBM har at byde på. Om det er nok til at vinde tabte kunder tilbage, når både Microsoft og Google også har nogle glimrende produkter, må tiden vise.

Demonstration af Smartcloud Docs




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere