Flertal for ændring af lov om aktieoptioner
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen fremsætter tirsdag lovforslag, der i korte træk siger, at fyrede medarbejdere fremover har ret til at beholde sine aktieoptioner, hvorimod ansatte, der selv siger op, også må give afkald på optionerne. Med støtte fra Dansk Folkeparti har regeringen allerede sikret flertal for forslaget, som er udarbejdet på baggrund af en betænkning fra et udvalg som også IT-Brancheforeningen sad med i. (Berlingske Tidende)
Spam en bombe under mobile data
Det kan blive dyrt for virksomhederne, hvis medarbejderne kobler sig op til it-systemerne og læser mails på mobiltelefonen eller lommecomputeren. For når der er mobil adgang til mails, er der også adgang for spam. Ved mobil adgang til mails, betaler man for data målt i megabyte, der afregnes med op til ti kroner stykket. Dermed kan det blive meget dyrt at modtage spam-mails på mobilen. (Berlingske Tidende)
Kina handler på nettet
Til juli får kineserne adgang til en landsomfattende internet-auktionstjeneste. Det er amerikanske Yahoo og den førende kinesiske internetportal, Sina Corp., der etablerer tjenesten. Det er ikke Kinas første auktionssted på nettet, men den første der har en global spiller som Yahoo i ryggen. (Morgenavisen Jyllands-Posten)
Tre år til nyt krav om digitaliseret byggeri
Efter 2006 bliver det et krav fra alle statslige og statsstøttede bygherrer, at leverandører, arkitekter, ingeniører og entreprenører er i stand til at levere og udveksle alle dokumenter om et byggeri digitalt. Derfor er Det Digitale Byggeri etableret, som er et initiativ under Erhvervs- og Boligstyrelsen, der skal sikre, at byggeriets parter får indført fælles standarder. (Erhvervsbladet)
It-folk skal være bedre sælgere
For mange nye gode it-ideer- og produkter strander på, at de nye it-firmaer ikke er gode nok til at sælge. Det mener stifter af Munk IT, Helge Munk. Omvendt ser han for mange dårlige ideer blive succeser og henviser blandt andet til IBM. Ifølge ham hiver købere pungen op af lommen for at købe tryghed og sikkerhed - ikke it-produkter. Derfor mener Helge Munk, at succesen som it-sælger ligger i at forstå kundens samlede behov, både de irrationelle og rationelle. (Erhvervsbladet)