Læs også:
Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet
Hvad Nokia mistede i 2012, vandt Samsung.
Nokias fald fra tinderne fremgår sort på hvidt i en dugfrisk opgørelse fra analysefirmaet iSuppli.
Ifølge iSuppli var 2012 det første år i 14 år, hvor Nokia ikke endte som den største mobil-producent i verden.
Mens Nokias mobil-markedsandel i 2011 lød på 30 procent, faldt den i år til 25 procent. Samtidig steg Samsungs andel fra 24 procent til 29 procent.
Nummer tre på listen, Apple, øgede markedsandelen fra syv til 10 procent.
Her er Nokias helt store problem
Ser man på smartphone-markedet isoleret, er Nokias deroute langt mere voldsom.
Nokia havde i 2011 en global markedsandel på 16 procent ifølge iSuppli. Her i 2012 lyder finnernes smartphone-andel på blot fem procent.
Samtidig steg Samsungs andel fra 20 til 28 procent, mens Apple landede på 20 procent.
Det billede stemmer fint med tal fra Gartner, der viser, at Samsung og Apple nu står for 46,5 procent af det samlede antal solgte smartphones, mens Nokia faldt fra en tredjeplads i andet kvartal i år til en syvendeplads i tredje kvartal.
Nokia tror på Windows Phone
Da Computerworld mødte Nokia-topchef Stephen Elop i sidste måned, stillede vi ham følgende spørgsmål:
Hvis du kunne skrue tiden tilbage med et par år, hvorfor ville du så ikke vælge Android?
"Grunden til, at vi ikke valgte Android for to år siden - og grunden til at vi selv ikke med bagklogskabens fordel ville have valgt Android - er et ord: Differentiering."
"Vi mente og var bekymrede for, at hvis vi valgte Android, så ville vores muligheder for differentiering og for virkelig at skille os ud hurtigt nok, være meget, meget ringe," svarede Stephen Elop blandt andet.
Også RIM og HTC har haft det svært i 2012, fremgår det af iSupplis opgørelse.
Konsekvenserne kan blive ganske alvorlige for Nokia, RIM og HTC, hvis de ikke får vendt tendensen i 2013 - læs mere om det her.
Læs også:
Nokias fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet
Nokias Stephen Elop: Derfor vil jeg stadig ikke vælge Android