Image er vigtigt for country manager Mogens Johansen fra distributøren Digipos Store Solutions. Især det image, distributøren har hos forhandlerne. Derfor er han også meget opmærksom på Image-undersøgelsen, som han bruger som pejlemærke.
"Vi har kunnet se på image-undersøgelsen og vores egne undersøgelser, at der var nogle steder, vi klart kunne blive bedre," konstaterer Mogens Johansen.
Derfor er han også glad for, at Digipos Store Solutions i Image 2012 har foretaget et pænt spring op i tabellen på otte pladser. Fra nummer 36 til nummer 28.
"Vi forsøger hele tiden at forbedre os og ikke mindst forbedre vores serviceniveau over for kunderne," fortæller Mogens Johansen.
Begrænset kendskab
Han er meget opmærksom på, at Digipos Store Solutions er en nichedistributør, der må arbejde ud fra de vilkår og rammer, sådan et fokus sætter.
"Set i forhold til andre distributører som Also Actebis og Tech Data er det jo et begrænset antal forhandlere, som vi taler med dagligt," konstaterer han.
Det kan også læses ud af Image 2012, hvor Digipos Store Solutions, efter at være rykket seks pladser op, alligevel kun er nummer 27, når det gælder kendskabet blandt forhandlerne. Det sætter ifølge IFO-analytiker Palle Klinke Hansen en tydelig streg under, at Digipos Store Solutions er en nichedistributør.
Det primære marked blandt forhandlerne for distributøren Digipos Store Solutions er heller ikke særlig bredt, og nogen vil endda kalde det snævert. Digipos Store Solutions fokuserer på at levere produkter og løsninger til retail-branchen, sammen med sine forhandlere.Forhandlerne er, ud over de store spillere som EG og Dynateam, også en række små forhandlere, der har brancherettede løsninger.
"Det er der, vi er rigtigt stærke. Vi gør meget ud af at lave koncepterne sammen med vores kunder," siger Mogens Johansen.
Ingen formelle kontrakter
I forhandlernes bedømmelse af Digipos Store Solutions i Image 2012-undersøgelsen går distributøren flest pladser frem på forhandlerprogrammer og certificeringer.
Mogens Johansen fortæller, at Digipos Store Solutions faktisk ikke decideret har formaliserede programmer rettet mod deres forhandlere.
"I stedet for at have formelle kontrakter med forhandlerne gør vi meget ud af at have gode loyale partnersamarbejder gennem mange år. Vi har mange små forhandlere, som vi samarbejder med om deres nicheløsninger, " siger Mogens Johansen, som pointerer at Digipos Store Solutions sammen med forhandlerne skaber en ramme og et koncept.
"Og så laver vi et samarbejde, hvor vi præcis sælger dem de produkter, som de har brug for," siger Mogens Johansen.
Årsagen, til at Digipos Store Solutions har fået et kraftigt forbedret image hos forhandlerne i år, skal nok heller ikke alene søges i forhandlernes holdning til distributørens forhandlerprogrammer.
"Det er et parameter, som de tabte stort på sidste år, og som det ser ud til, at de har vundet tilbage igen. Man kan måske sige, at de er blevet normale igen. Måske er der tale om, at der i forhold til forrige image-undersøgelse blev opbygget en stor forventning hos forhandlerne, som Digipos Store Solutions ikke helt levede op til. I år har de genvundet forhandlernes tillid og er tilbage på et højere niveau. Lakmusprøven bliver, om de kan leve op til det næste år," siger Palle Klinke Hansen fra IFO, der står bag image-undersøgelsen.
Bedre design
I stedet peger Palle Klinke Hansen på, at forandringer i produktsortimentet kan være den egentlige årsag til, at forhandlerne giver Digipos Store Solutions et klart bedre skudsmål i år.
Det kan Mogens Johansen fra Digipos Store Solutions godt nikke genkendende til.
"Vi har faktisk fået nogle nye produkter i år, som har gjort os mere populære hos en række forhandlere. Vi har fået nogle produkter, som har et langt bedre design. Man kan sige, at de har fået et mere Apple- og B&O-lignende look. De går bedre i spænd med de mere trendy butikskoncepter, som nogle af vores forhandlere leverer til," siger han.
Det er tredje år i træk, Digipos Store Solutions bliver målt og vejet af forhandlerne i image-undersøgelsen. I år er distributøren gået fra en samlet 36.-plads i Image 2011 til en plads som nummer 28 i Image 2012. I Image 2010 debuterede Digipos Store Solutions på en 28.-plads.