Artikel top billede

En mand i Danmark giver succes hos danske forhandlere

Image 2012: Ansættelsen af Jesper Leon Rasmussen har sparket Sandisk op ad rangstigen i årets image-undersøgelse.

Personlig kontakt betyder meget. Det har givet producenten Sandisk bonus i årets image-undersøgelse. Sidste år i maj måned blev Jesper Leon Rasmussen ansat som Sandisks mand i Danmark, Norge og Island.

Og Jesper har gjort en forskel. Sandisk har taget et tigerspring op på årets image-liste. Og det er netop på de parametre, der handler om, at forhandlerne føler sig godt behandlet og rådgivet, at Sandisk henter point.

"Uanset hvad, så er det positivt, at jeg er kommet til," siger Jesper Leon Rasmussen og fortsætter:

"Jeg har ikke nogen forgænger. Før lå ansvaret for det danske marked hos en mand i England. Det er først nu, Sandisk har valgt at placere en mand i Danmark."


Flash-producenten har eksisteret, siden den blev grundlagt af to tidligere Intel-ingeniører i 1988, men har altså ikke før nu valgt at placere sin egen mand i Danmark.

Det skulle måske være sket før, hvis man skal tolke resultatet af årets Image-undersøgelse. IFO-analytikeren Palle Klinke Hansen peger i hvert fald på, at netop den personlige kontakt må være årsagen til Sandisks pæne fremgang.

"De stormer frem. Men det er ikke, fordi de er blevet mere kendte. De har kun en lillebitte fremgang, når det gælder kendskab. Der, hvor de går markant frem i bedømmelsen, er på det, jeg kalder de primære samhandelsparametre. Det er støtte i salgsprocessen, rådgivning og den slags," understreger Palle Klinke Hansen.

Det store hegn er tiden

At det netop er på de områder, hvor den personlige kontakt er afgørende, at Sandisk har fået gode bedømmelser, kan Jesper Leon Rasmussen, som kan smykke sig med titlen National Sales Manager for Sandisk, godt nikke genkendende til. Han bruger meget tid i fly og på landevejen. Godt nok holder han til på hjemmekontoret i Helsinge på Sjælland. Men størstedelen af arbejdet foregår hos kunderne, som er forhandlerne og distributørerne.

"Jeg bruger meget tid på at være ude hos forhandlerne," konstaterer han.

Det er også nødvendigt, for Sandisks konkurrenter har haft deres egne folk på det danske marked i årevis. Derfor er Jesper Leon Rasmussen helt opmærksom på, at han også skal pleje kontaktet til de mindre forhandlere og ikke kun de store retail-kunder.

"Det store hegn er tiden. Men jeg forsøger også at få fat i de mindre kunder, så jeg kommer hele vejen rundt, uden at der er nogen, der bliver favoriseret," fortæller han.

tror på de mindre distributører

For Sandisk og Jesper Leon Rasmusen ligger der også den erkendelse, at når det er svært at nå ud til alle de mindre forhandlere, må han trække meget på den hjælp og ekspertise, han kan få hos Sandisks danske distributører.

De er vigtige samarbejdspartnere for Sandisk, for uden dem ville det være svært at kunne komme så bredt ud til forhandlerne. Sandisk har hele fire distributører på det danske marked. Det er 20:20 Mobile, Focus Nordic, Aurora Group og Tura Scandinavia. Og hvad der måske er værd at bemærke, så har Sandisk fravalgt de store broadline-distributører og er hverken i stald Tech Data eller Also Actebis.

Mere fokus hos mindre distributører

Ifølge Jesper Leon Rasmussen er det ikke nødvendigvis et udtryk for et bevidst valg, men det er bestemt ikke noget, han er utilfreds med.

"Det startede med Focus Nordic og Tura Scandinavia, som var på fotomarkedet og blev vores primære indgangsvinkel til markedet. Siden kom de andre to til. Umiddelbart ser jeg ikke nogen grund til, at vi skulle lave om på det. Vi får større fokus hos mindre distributører, fordi vi fylder mere i deres forretning, end vil ville få hos broadlinerne," vurderer Jesper Leon Rasmussen.

Hvad der måske også kan ses i valget af Sandisks distributører, så foregår afsætningen fortrinsvis gennem retail-kanalen - altså butikker med fokus på private. Men Sandisks produkter retter sig også i stigende grad mod erhvervsmarkedet, derfor ligger det i kortene, at Jesper Leon Rasmussen med tiden skal i gang med en større charmeoffensiv over for de forhandlere, der har erhvervslivet som deres primære målgruppe.

"Jeg er så småt gået i gang med B2B-forhandlerne," siger Jesper Leon Rasmussen.

Her er det især produkter som SSD-diske, der sælger.
"Vores SSD-salg har været meget stort i år," konstaterer Jesper Leon Rasmussen.

Kontakten til forhandlerne i salgsøjemed er dog ikke det eneste punkt, der har været med til at propellere Sandisk op som højdespringer i årets Image-undersøgelse. Også på service og support har Sandisk fået et godt skudsmål af forhandlerne.

Det mener Jesper Leon Rasmussen, han måske har en del af forklaringen på.

"Vi har stort set ingen RMA. Defekte varer er næsten ikke-eksisterende. Samtidig har vi en support siddende i Stockholm, som tilmed også kan være behjælpelig, når man skal besøge kunder," siger Jesper Leon Rasmussen, der dog tager én ting ad gangen.

Han mener stadig, han har en pæn opgave foran sig. Ikke mindst fordi han er presset af ansvaret for flere lande end Danmark.

"Min fordeling hedder 45 procent til Danmark, 45 procent til Norge, mens de sidste 10 procent fordeles mellem Island og Færøerne. Men det er da klart, at nærmarkedet får det primære fokus," griner han.




IT-JOB

Danske Andelskassers Bank A/S

IT-konsulent

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere