På en anonym villavej i Hillerød finder vi Noblelink. Her ligger små erhvervsvirksomheder blandet med parcelhuse, men det er ikke stedet, hvor man placerer et prangende domicil med glasfacader og højt til loftet.
Men glasfacader tæller heller ikke for Noblelink. Det gode image skal findes i Noblelinks tilgang til kunderne.
Noblelink har eksisteret i knap 20 år, men det er kun i de seneste 10 år, at virksomheden har begået sig i netværksdistribution.
Distributøren er særligt interessant i Image-sammenhæng, fordi virksomhedens image er bedre end kendskabet til den.
Kendskabet til Noblelink placerer virksomheden som nummer 28 ud af de 37 distributører i årets image-undersøgelse. Men på det samlede image lander virksomheden som nummer 24.
Smalt fokus
Forklaringen på Noblelinks imagesucces ligger i nichen, hvis man skal tro indehaveren, Bjørn Arildsen.
Siden 2001 er distributørmarkedet blevet konsolideret voldsomt. Mange er faldet fra, blevet fusioneret eller opkøbt, og Noblelinks eksistens i Hillerød, en forretning med fire ansatte, er i sig selv en bedrift. Bjørn Arildsen har flirtet med tanken om at omfavne flere produkter, men han nåede frem til den erkendelse, at det er virksomhedens dedikerede fokus på netværk, der er årsagen til, at Noblelink har klaret sig igennem uden at blive opslugt i konsolideringsbølgen.
Kundegruppen omfatter 300 til 400 forhandlere.
Noblelinks første opgave og store bedrift var lanceringen af Linksys på det danske marked. Siden har distributøren satset hårdt på at agere som "first mover" på en række andre netværksprodukter, blandt andet TP Link.
Evnen til at finde de rette produkter ligger Bjørn Arildsen meget på sinde, om end han ikke mener, at det kræver det store held eller specielle evner.
Noblelink følger godt med på de udenlandske markeder og henter de produkter, som direktøren forventer, vil komme stormende om et par år. Når produktet når en vis udbredelse, kommer resten af distributionsmarkedet med på bølgen, men i den første tid har Noblelink markedet for sig selv. Det giver lidt bedre dækningsbidrag. Men til gengæld står Noblelink også for hele salgsarbejdet.
"Når resten kommer med, så falder avancen fem til ti procent. Vi matcher prisen, men dumper ikke priserne, det lader vi andre om, men vi følger med ned," siger Bjørn Arildsen.
Han har ingen intentioner om at blive broadliner. Noblelink har alene fokus på netværk, men det er selvfølgelig broadlinerne, han konkurrerer med.
"Der er mange kunder, der vil have en palle med blandede varer hver dag. Det kan vi ikke levere. Til gengæld er der mange, der bruger os, selvom de kan få de samme varer hos broadlinerne, for vi giver dem noget mere," siger han.
Noblelink giver forhandlerne fuld service, RMA og teknisk support.
Det bedste for kunden
Det fornemmeste mål er, at ingen forhandlere drukner i mængden.
"Vi kan sagtens bruge mange timer på hver eneste kunde, så vi sikrer os, at alt virker, og kunden får det rigtige med. Vi skal virkelig holde fast i den enkelte kunde, for vi har ikke så mange, og ved at holde os til ét segment kan vi sikre, at ingen kunder drukner i mængden," siger Bjørn Arildsen.
Kunderne i forretningen er en god blanding af store og små. Der er de mindre forhandlere, ISP'er og internetudbyderne.
Foruden distribution af netværksprodukter til forhandlerne har Noblelink også positioneret sig som specialdistributør til taletidsselskaber, internetudbydere og lignende.
Noblelink står for konfigurering, pakning med danske brugsanvisninger og kan sågar sørge for at få produceret netværksudstyret i den form og med det logo, som kunden ønsker.
Succes gennem salg
Noblelinks kundefokus viser sig i resultaterne i imageundersøgelsen. Distributøren har høj kundetilfredshed og et godt image.
"Et godt image betyder alt. Inden for vores branche kan kunderne købe de samme varer i flere butikker. Vore image hos den enkelte forhandler er afgørende for, om han køber ind hos os," siger Bjørn Arildsen.
Han vil gerne gafle flere kunder og er også aktiv for at udvide forretningen, men det skal ske organisk med en lille vækst hvert år. Der er en konservativ forretningsplan og en tro på, at salg virker bedre end markedsføring.
"Det er her, vi adskiller os. Vi kontakter hellere kunderne og tager end snak frem for marketing. Vi tror på, at god service og en god snak med kunderne hver dag er vejen frem," siger Bjørn Arildsen.