Lemvigh-Müller er en trofast følgesvend i kanalen. Distributøren har være med i image-undersøgelsen siden 2007 og har fra år til år bevæget sig langsomt men taktfast højere op i hierarkiet. Faktisk er Lemvigh-Müller aldrig gået tilbage i den samlede image-bedømmelse, og det er i sig selv en bedrift.
I år lander distributøren på en samlet femteplads, tre pladser bedre end i 2011. Lemvigh-Müller ligger i top 10 på alle parametre, der er målt på i år, og der tegnes et billede af en vellidt distributør med en klar profil.
Ifølge Palle Klinke Hansen, der er administrerende direktør og partner i IFO , der står bag image-undersøgelsen, er Lemvigh-Müller helt suveræn, når det gælder image, og det eneste, der begrænser deres image, er forhandlernes kendskab til virksomheden.
"Det, de virkeligt rykker på i år, er bedre priser på de produkter, forhandlerne sælger," siger Palle Klinke Hansen.
Klar filosofi
Hos Lemvigh-Müller er sales manager John Christensen glad for placeringen. Lemvigh-Müller fokuserer distributionsforretningen på alt inden for netværket. Lemvigh-Müller omtales ofte som stål og teknikgrossist. Den betegnelse er også passende for en distributør i it-branchen, mener John Christensen.
Distributionsforretningen er fokuseret på det udstyr, der er brug for, når der bygges nyt, bygges om eller renoveres. Disse opgaver kræver stål og netværk.
Det er netværket, tv-overvågningen, switche, routere og alt, hvad der ellers er brug for i en moderne installation. Derimod rører distributøren ikke printerne eller fladskærmen. Det må andre tage sig af.
"Vi er størst på den passive del af netværket, kabling og fiber," siger John Christensen.
Behandlingen af forhandlerne bygger på en klar filosofi, der har skabt Lemvigh-Müllers gode image: Distributøren er altid i stand til at supportere de produkter, forhandlerne sælger. De sørger for uddannelse og support til forhandlerne, og de kan levere over hele landet inden for 14 timer.
Gode forhold for kreditten
Lemvigh-Müller er en blandet forretning, i og med at her er plads til både stål og teknik. Det betyder også, at totalsortimentet udgør 300.000 varenumre med alt fra armeringsstål til switche. It-forhandlerne er blot en lille gruppe blandt stålværker, håndværkere, system-integratorer og byggepladser.
Men for den enkelte forhandler giver Lemvigh-Müllers brede fokus en klar fordel i samhandlen. Det ses i parameteret "Finansierings- og kreditforhold", hvor Lemvigh-Müller lander på en samlet tredjeplads, to pladser højere end 2011.
"Lemvigh-Müller tilbyder knaldgode finansieringsforhold, siger Palle Klinke Hansen.
Hos Lemvigh-Müller forklarer John Christensen, at it-forhandlerne faktisk får bedre forhold, end man ser andre steder i branchen. Årsagen bunder i Lemvigh-Müllers brede forretning.
"Kan man blive positivt kreditvurderet, får man automatisk længere betalingstid, end man normalt har i den her branche. Vi har en stor og bred butik i forskellige kundesegmenter. Derfor har vi valgt at ensrette vores betalingsfrister," siger John Christensen.
Finansiering- og kreditforhold er det parameter, hvor Lemvigh-Müller hitter højest med en tredjeplads, men distributøren ligger højt i alle kategorier. Det eneste, der skal til for at sende distributøren videre mod toppen, er at øge kendskabsgraden til virksomheden.
Plads til flere
Lemvigh-Müller er yderst bevidst om værdien af et godt image.
John Christensen oplyser, at Lemvigh-Müller allerede har vækst i antallet af forhandlere, men han er samtidig opmærksom på, at væksten ikke må gå for stærkt. Flere forhandlere er lig et større kendskab, men det skal være for noget godt.
"Der er plads til flere forhandlere, men ikke flere, end at der også skal være medarbejdere til at supportere dem på et højt professionelt niveau. For ellers giver det dårlige oplevelser for kunden, og det er der ingen af os, der på nogen måde kan være interesseret i", siger John Christensen.