Læs også:
IBM vil forære dig gratis udgave af den nye Notes
Derfor løber Microsoft med IBM's Notes-kunder
Microsoft på strandhugst hos Lotus Notes-brugerne
Når it-journalister besøger og taler med de store, globale it-selskaber, så er der ofte fokus på at være hurtigere, højere og stærkere end alle konkurrenterne.
Men i dagene op til lanceringen af IBM's næste version af Notes er der blandet en kende ydmyghed ind i vinderjargonen hos et af verdens største it-selskaber.
Det sker, efter at Computerworld konfronterer IBM's europæiske chef for social- og collaborations, Uffe Sørensen, med tal fra it-analysehuset IDC, der viser, at Microsoft i Danmark har hugget store dele af IBM's markedsandele på mailområdet.
"Jeg har egentlig ikke nogen kommentarer til IDC-tallene, for det er jo deres tal. Jeg forholder mig i stedet til, at globalt set er der to spillere på markedet, Microsoft og IBM. Igennem mange år har vi ligget støt og roligt som nummer to i et meget stort marked, og det har jeg ikke noget problem med," lyder kommentaren fra Uffe Sørensen.
Sund forretning for IBM
Uffe Sørensen understreger, at mailprogram-markedet er en meget sund forretning for det mere end 100 år gamle it-selskab.
Også selvom IDC-tallene altså viser en faldende markedsandel for IBM's mailsystemer bestående af Notes-klienten og Domino.
Helt generelt anslår IDC, at det globale marked for collaboration-værktøjer ligger på godt 20 milliarder kroner.
"Jeg ved ikke, om der er tale om et fald, for vi kan konstatere, at vi på nuværende tidspunkt har langt flere aktive licenser på (Domino, red.) serversiden end nogensinde før. Det ser jeg som et positivt tegn på, at platformen er robust, og der er et stigende forbrug i markedet af vores serverteknologi," siger Uffe Sørensen.
Mailen vokser i skyen
Uffe Sørensen har tidligere over for Computerworld fortalt, at han ser færre fuldfede Notes-klienter i fremtiden.
I hans optik ville mange af klienterne blive erstattet af browserbaseret adgang til IBM's mailsystemer.
Sådan bliver fremtiden for Notes
Og den opfattelse holder han fast i.
"Der er ingen tvivl om, at på længere sigt så vil stordriftsfordelene i skyen gøre, at det vil være væsentligt billigere at have en cloudbaseret mailbox frem for at have en mailbox kørende inden for virksomhedens egne vægge," siger den europæiske IBM-chef.
Lige nu og her anser han dog, at et mail-setup med eksempelvis en lokal Domino-server i virksomhedens eget serverrum er fuldt ud konkurrencedygtigt med en postkasse i skyen.
"Men efterhånden som cloud-løsningerne vokser i volumen, så bliver stordriftsfordelene mere evidente, hvilket selvfølgelig udvikler sig til lavere marginalomkostninger per bruger," spår Uffe Sørensen.
Notes er en vækstmotor
For at imødekomme den allerede igangværende cloud-udvikling opgraderer IBM også sin egen cloudløsning med de kommende Notes- og Dominoprodukter.
De vil dog i første omgang blive sendt på markedet i beta-versioner, mens de rigtige produkter kommer i første kvartal af 2013.
Notes-mailsystemet blev en del af IBM, da selskabet købte Lotus Development Corporation for godt 20 milliarder kroner i 1995.
Uffe Sørensen fortæller, at flagskibsproduktet Lotus Notes lige siden opkøbet har genereret vækst, selvom IBM ikke længere kan konstatere fordoblinger i salget af Notes-programmet, som det var tilfældet i slutningen af 1990'erne og i starten af det nye årtusinde.
I den kommende Notes version 9.0 sløjfer IBM næsten helt sit Lotus-brand, og det kan du læse mere om her.
Læs også:
IBM vil forære dig gratis udgave af den nye Notes