Artikel top billede

Få succes globalt: Derfor skal du lære at forstå kulturerne

Den danske it-branche skal definere sig selv. Gør vi det rigtigt, kan vi leve af it i Danmark om 10 år, mener professor ved Aalborg Universitet.

Danske it-virksomheder er født mere globale end andre danske virksomheder, men vil du erobre verden med din virksomhed, er du nødt til at forstå de internationale spilleregler.

Når udenlandske markeder skal erobres, skal vi især rette fokus mod de kulturelle barrierer, mener Anders Drejer, som er professor i økonomi og ledelse ved Aalborg Universitet.

Det handler simpelthen om at forstå det internationale spil, når en virksomhed skal sælges til udlandet for den højest mulige pris.

Stort potentiale

Ifølge Anders Drejer har danske virksomheder potentialet til at sælge produkter til en langt højere pris, end vi hidtil har set

"Danske virksomheder er nødt til at lære, at det ikke er nok at sende to mand af sted for at mødes med 15 mand i USA, hvoraf de 13 er advokater," forklarer Anders Drejer.

De skal definere sig selv og forstå, at de ikke er fra USA eller Kina.

"Den danske it-branche skal tænke ligesom filmindustrien; vi kan ikke konkurrere på muskelkraft, men på unikhed, på historier og alt muligt andet," siger Anders Drejer.

Skal være unikke

Danske ingeniører skal først og fremmest være originale og vise sig mere værd end deres udenlandske kollegaer, blandt andet fordi de får mere i løn. 

"Alt, der har med drift at gøre, kan man få en inder eller kineser til, og for syv år siden snakkede vi om, at vi skulle have et videnssamfund, hvor det var nok, at vi alle sammen var højtuddannede. Det er det ikke. Der er også rigtig mange højtuddannede i Indien, så vi skal faktisk være unikke, hvis vi skal overleve," forklarer Anders Drejer.

Det er dog ikke nok at være unik på en kaospilot-agtig måde. Det skal kunne omsættes til forretning. 

Efter Anders Drejers mening skal danske virksomheder kunne konkurrere med Kina og USA på unikhed, og det kræver øget fokus på samarbejdet mellem erhvervslivet og universiteterne. 

"Innovation skal være en national ambition. Danmark kan spinde guld på it, hvis der bliver reageret rigtigt," vurderer Anders Drejer.

Her liggger guldet begravet

Vi er godt på vej i Danmark, når det kommer til globalisering, men hvis vi skal videre, handler det om at tænke globalt og lokalt efter det såkaldte glocal-princip.

"Danske HR-afdelinger skal lære at forstå markederne og deres kultur, og de skal være bedre til at gøre det lokalt," lyder det fra Anders Drejer, der  tror, at den nye generation af ledere kan forstå verden bedre, fordi de ofte har været i udlandet.

Derfor vil kendskabet til fremmede arbejdskulturerer forhåbentligt vinde mere frem i de næste mange år.

"Folk skal forstå, at vi skal lokke kloge mennesker til Danmark og få dem til at elske landet, hvis vi skal udnytte deres hjerner optimalt. Hvis ikke HR-cheferne har boet i udlandet, forstår de måske ikke de fremmede menneskers spilleregler," forklarer han.

Det er heller ikke nok at have en god forretning i Danmark og bare sidde tilbagelænet og vente på succesen.

"Så kan du være helt sikker på, at der er en eller anden, der tænker, at det er en fed forretning, den vil jeg gerne have - og vedkommende sidder formentlig et sted i Asien. Og så tager de sgu din forretning, hvis du ikke er opmærksom," siger Anders Drejer. 

Han tror ikke på, at industrisamfundet overlever med patenter og rettigheder. I stedet mener han, at vi skal være gode til at udvikle nye forretninger, der kan sælges videre med fed fortjeneste. 

"Skype er jo et godt eksempel, selvom jeg ikke forstår forretningsmodellen. Et par unge mennesker skabte en forretning og solgte den for 20 milliarder - to gange faktisk. Det er ret interessant, og det behøver vi ikke at gøre ret mange gange om året, for at Danmark kan leve af det," mener Anders Drejer, som har en tro på en gentagelse af Skypeeventyret, selvom det var unikt for sin tid.

Læs også:

Sådan erobrer du verden med din virksomhed




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere