Læs også:
Advarsel: Danmark taber milliarder på e-handel
Når danske e-handelskæder får julelys i øjnene over, at én ud af tre danskere angiveligt vil købe deres julegaver på nettet, så kan de måske kigge på den anden side af planeten for inspiration til yderligere salg.
For her har den kinesiske e-handelsgigant Alibaba-gruppen rundet en magisk milepæl med blandt andet sine to forbrugersites, Taobao Marketplace og Tmall, der i store træk kan sammenlignes med e-handelsgiganter som Amazon.com og eBay.
Milepælen ligger ved, at Alibaba-handelsportalerne ifølge den kinesiske e-handelsgigant per 30.november har modtaget transaktioner for mere end 1.000.000.000.000 kinesiske yuan, som kan veksles til 922 milliarder danske kroner, hvilket igen "kun" er 88 milliarder fra én billion kroner.
Det skriver ZDNet.
Kæmpesalg på enkelt-dag
De store omsætningssummer til Taobao Marketplace og Tmall svarer til omkring halvanden procent af det kinesiske bruttonationalprodukt, som ligger på omkring 67 billioner kroner.
Til sammenligning ligger det danske BNP på godt 1,8 billioner kroner.
Alibaba-gruppen ønsker ikke at nedbryde sin store omsætning på enkelte forretningsområder, men kineserne har dog tidligere fortalt, at alene Tmall omsætter for 4,5 milliarder kroner på otte timer på den såkaldte Singleday.
Den kinesiske Singledag starter hvert år den 11. november klokken 11:11, hvor ettallerne ses som et symbol på at være single. Og åbenbart også som et symbol på, at der skal handles stort ind, så singlerne kan forkæle sig selv.
Bliver verdens største om lidt
Med de store omsætningsrater og generelle vækstniveau i Kina er Alibaba med til at bidrage kraftigt til, at blandt andre Boston Consulting Group forudser, at Kina bliver verdens største e-handelsnation på Jorden i 2015.
Markedsresearch-firmaet Euromonitor har ifølge Forbes for nylig spået, at Tmall-portalen fra Alibaba-gruppen inden for en håndfuld år ligefrem vil overtage e-handelsgiganten Amazon.com, der sidste år omsatte for godt 270 milliarder kroner.
Til den tid kan man så håbe på, at det samlede danske e-handelssalg er vokset bare en smule fra sit rekordhøje niveau på 46 milliarder kroner i 2011, hvilket svarer til cirka 2,5 procent af Danmarks BNP.
Foreningen for Dansk Internethandel estimerer over for Computerworld, at den danske e-handel formentlig vil runde 51 milliarder kroner i 2012, hvoraf cirka ni milliarder bliver brugt på bøger, sportstøj, modetøj, rejser og flybilletter på udenlandske sites.