Facebook forbeholder sig nu ret til at bruge dine oplysninger overalt på nettet.
Det fremgår ifølge techbloggen Gigaom af de seneste opdateringer af Facebooks vilkår.
Denne ændring kan bane vejen for, at Facebook følger i Googles fodspor og begynder at sælge annoncer på hjemmesider overalt på nettet.
Kan bruge alle oplysninger
Siden 2003 har Google haft succes med sit annonce-modul, Adsense, hvor hjemmesideejere bliver betalt for at vise Googleannoncer på deres sider.
Men Facebook kan blive en alvorlig konkurrent til Googles annonce-imperium, hvis virksomheden udnytter de talrige oplysninger, som den har om dig, til at servere ekstremt målrettede annoncer ude på de mange hjemmesider, hvor Google i dag dominerer.
"Alt hvad du gør og siger på Facebook, kan bruges til at tilbyde dig annoncer," siger Facebooks chef for privacy Erin Egan ifølge en artikel i erhvervsmagasinet Forbes, hvor hun desuden bekræfter oplysningerne om, at Facebook nu kan tilbyde dig annoncer uden for Facebook.
På trods af ændringerne i retningslinjerne har Facebook dog endnu ikke lanceret et konkret annonce-produkt, der udnytter de nye muligheder.
Men når eller hvis det sker, kan det vise sig at blive en særdeles lukrativ forretning.
Den amerikanske it-investor Chris Dixon vurderede tidligere på året, at det er uundgåeligt, at Facebook på et tidspunkt lancerer et eksternt annoncenetværk, og når det sker, vil det have potentiale til at fordoble Faceboooks omsætning, der i 2012 forventes at runde 5 milliarder dollar - knap 29 milliarder kroner.
Læs også: