Læs også:
IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk
B&O: Sådan droppede vi Notes og gik i skyen
Microsoft på strandhugst hos Lotus Notes-brugerne
IBM og Microsoft lægger konstant arm om at holde styr på e-mails i danske virksomheder.
Siden 2008 har de to kodegiganter haft en samlet markedsandel i omegnen af 85 procent.
Men kigger man på firmaernes andele, så er der sket et skred ifølge analysehuset IDC.
Op og ned
IBM er gået fra en markedsandel på 36 procent i 2008 til 27,5 procent i 2011.
Omvendt har Microsoft bevæget sig fra 48 procent til over 58 procent i samme periode.
Tallene tyder således på, at Microsoft har spist den andel, som IBM har tabt.
"Hvis man lægger tallene sammen for perioden, så er den samlede markedsdel konstant," fortæller Anders Elbak, der er analytiker i IDC.
"Så på trods af, at der er andre leverandører, så er de to firmaer dominerende, når det handler om at håndtere e-mail."
Men hvorfor hvorfor er IBM's andel faldet og Microsofts andel steget tilsvarende?
"Tallene indikerer, at mange firmaer skifter til Microsofts produkter, når de sender Notes på pension. Det kan blandt andet skyldes, at Notes er en langt bredere platform, der kan udvikles applikationer til," siger Anders Elbak, og fortsætter:
"I dag vælger mange virksomheder at køre de tidligere Notes-applikationer som selvstændige løsninger, hvilket gør det nemmere at skifte til en ny platform, som eksempelvis Exchange."
Så Microsoft tager IBM's markedsandele
"Ja, det tyder tallene på."
Ingen cloud-krig
På trods af den megen snak om e-mail i skyen så vurderer Anders Elbak, at det ikke er her, at konkurrencen ligger.
"Det er typisk de helt traditionelle server-løsninger, som firmaerne anvender i dag. Ændringen i markedsandelene betyder derfor ikke, at alle er ved at skifte til Office 365. Slet ikke," siger han.
"Der er selvfølgelig firmaer, der går i skyen, men langt hovedparten er lokale Notes-løsninger, der udskiftes med lokale Exchange-løsninger," lyder hans analyse.
Læs også:
IBM-chef: Derfor siver Lotus Notes-brugerne væk