Læs også: Centralt dansk register ramt af database-kollaps.
Erhvervsstyrelsen har i mere end 10 dage ikke kunnet opdatere virksomhedsændringer i cvr-registeret efter et databasenedbrud hos en leverandør. Det kan du læse mere om her.
"Det skyldes tekniske problemer med at genskabe de såkaldte materialized views, der henviser til databaserne i det centrale virksomhedsregister, så man hurtigt kan tilgå informationerne fra eksempelvis cvr.dk," fortæller Morten Kildevang, der er teamleder hos Erhvervsstyrelsen.
"Grunden til at vi ikke kan opdatere er, at vi har haft nogle tekniske problemer med nogle materialized views, som har haft nogle problemer med at blive opdateret," siger han.
"Vi har en lang række databaser, hvor der ligger CVR-information. Omkring 13. november havde vi et nedbrud på vores CVR-database, og det betød, at vi skulle lave nogle genetableringer af den. Og det er følgerne af dette, vi ser i dag."
Nedbrud hos leverandør
Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen ikke selv har noget udstyr, hvorfor nedbruddet skete hos en leverandør.
Han forklarer, at Erhvervsstyrelsen har et ret komplekst leverandørlandskab, og at nedbruddet skete på udstyr, der befinder sig hos KMD, hvor data befinder sig.
Det er ifølge Morten Kildevang genindlæsningen af data, som har udfordret Erhvervsstyrelsen og leverandøren siden 13. november.
"Det er et problem, som vi har fundet, og de er så ved at reetablere de forbindelser, der ligger ned til de her materialized views. Der var nogle værdisæt, der drillede," siger han.
Back up kørt ind
Det betyder, at KMD sammen med Erhvervsstyrelsen fint har kunnet køre backuppen ind igen, og data er også fuldt funktionsdygtig.
Men udenfor databasen skal de fejlramte materialized views ifølge Morten Kildevang fyldes op, inden man kan begynde "at suge på dem", som han kalder det.
"De er ved at blive genskabt nu. Og så håber vi, at de er klar en gang i starten af denne uge. Lige nu er vi ved at kvalitetssikre data," siger han.
Komplicerede fejl, som kan være svære at finde
Læs også: Centralt dansk register ramt af database-kollaps.
Morten Kildevang kan ikke umiddelbart sige, hvorfor det foreløbig har taget 10 dage. Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen har fejlsøgt en del.
"Det er nogle meget komplicerede fejl, som kan være svære at finde," siger Morten Kildevang.
Han fortæller, at det er en del af Erhvervsstyrelsens restore proces at teste tilbagekørsel af backups, og at det plejer at virke, og øvelsen er den del af styrelsens beredskabsplan.
"Man tester sådan noget her minimum en gang om året," fortæller han.
Samtidig peger han på, at Erhvervsstyrelsen ikke har skiftet teknologi i den seneste tid.
Styrelsen har benyttet konstruktionen i adskillige år, uden at der er sket databasesammenbrud på denne måde.
Ukendt årsag til problemer
Mens Erhvervsstyrelsen, ifølge Morten Kildevang ved præcis hvad, der er gået galt efter nedbruddet, er det mere uklart, hvorfor det gik galt.
Dermed er årsagen til 10 dages manglende opdateringer altså fortsat ukendt.
Han fortæller, at Erhvervsstyrelsen foreløbig har koncentreret sig om at få servicen i luften igen ved at finde og rette fejlen.
"Og så kigger vi på, hvorfor det er gået galt bagefter. Det er data, der er vores prioritet lige i øjeblikket," siger han til Computerworld.