Jeg skriver dette den 20. november, hvor man kan læse i Verdenspressen, at om 14 dage bliver næsten al kontakt til Det Store Offentlige Væsen (DeSOV) elektrisk.
Så når I læser dette, er der ikke mange dage til ...
Jeg forventer mig meget af denne digitale revolution.
Før kunne man skrive til DeSOV på papir eller mail - og så fik man nogle uger senere svar i et brev.
Uanset hvad man forsøgte, tiggede og bad om osv. - man fik svar i et brev. (Kun DeSOV har jo som bekendt råd til at frankere et brev nu om dage).
Jeg har også ofte skrevet til den mailadresse, der står anført på hjemmesider tilhørende DeSOV - og har til dato ikke én eneste gang modtaget svar.
Når jeg har ringet til den pågældende instans, har de konsekvent svaret, at mailen nok er røget i et spamfilter - men man kan jo skrive et brev.
Jeg har prøvet at skrive en mail til Statsforvaltningen, hvor de vendte tilbage (telefonisk) 18 - atten - måneder senere.
Den søde dame undskyldte, men der var ligesom ikke noget at gøre ved det, som hun påpegede så rigtigt.
Da jeg spurgte, hvad der mon var blevet af mine utallige rykkere per mail, kunne hun kun beklage - de var formentlig havnet i et spamfilter.
Jeg har prøvet at spørge Statsforvaltningen på en bestemt mailadresse, om det var lige netop dén adresse, jeg skulle maile en anmodning til?
Og svaret "JA" kom venligt og i løbet af få sekunder.
Tre sekunder senere havde jeg copy/pastet min anmodning ind og sendt den til den pågældende mail-adresse - og modtog aldrig noget svar.
Test det offentlige: Send en mail
I flere år har jeg sagt til alle mine venner og alle dem, jeg kender, at de skulle tage at teste det offentliges digital-parathed ved simpelthen at skrive en mail til dem.
Det er superenkelt, supersjovt - og siger vel egentlig en del om deres beredskab og holdning til dem, der betaler deres fede hyre. Prøv det selv!
Det eneste, der ser ud til at virke, er DDR/STASI-knappen hos kommunen, hvor man kan angive sin nabo. Dén holder de sat'me øje med.
Engang skrev jeg forresten til min kommune, at min nabo havde bygget for tæt på skellet.
Det havde han ikke kun ifølge mig, men ifølge nogle folk med forstand på den slags.
Så kom der brev
Nå - desværre er han også eneleverandør af nogle håndværksydelser til kommunen, så han har supergode kontakter dernede i bygningen ved den store penis i livmoderen (ja, det hedder vores statue til 16 millioner eller så).
Jeg hørte naturligvis intet, og jeg rykkede flere gange.
PLUDSELIG og uden varsel - og efter syv-otte måneder - fik jeg et brev (naturligvis) fra den dame, der havde med den slags ting at gøre dernede.
Hun kunne fortælle, at hun havde været på besøg dags dato og ikke havde fundet noget forkert ved naboens byggeri - men hun ville til gengæld godt høre, om jeg nogensinde havde fået tilladelse til at bygge mit træhus oppe i træet ("platform" kaldte hun det).
Se, dét er jo en trussel, der er til at forstå, og jeg valgte derfor at undlade at svare og har naturligvis heller aldrig hørt noget siden fra hende (eller naboen).
GeneralistDJØF'erne: Det skal nok virke
Nå, men om nogle få dage skal ALLE henvendelser (stort set - børnehaveopskrivninger er for eksempel ikke omfattet af det i første omgang) altså gå via BORGER.dk.
Flere generalistDJØF'ere med ansvar for forskelligt forsikrer i Verdenspressen om, at det naturligvis virker, at det er brugervenligt (på trods af at ikke én borger er blevet spurgt undervejs), og at de ser frem til konstruktiv feedback fra borgerne... eller dét.
Supergod idé at inkludere faget kommunikation i så omfattende grad i mange DJØF-uddannelser nu om dage.
De får sat'me brug for det, når der skal bortforklares og spinnes.
Hvis det virkede, kunne vi spare halvdelen af de offentligt ansatte væk. Så derfor virker det selvfølgelig ikke.
Jeg er bange for, at den ægte digitalrevolution lader vente på sig.
For hvis man virkelig gjorde noget ved de offentlige systemer, automatiserede processerne - og gjorde dem helt elektriske - ville vi kunne spare halvdelen af de offentligt ansatte uden videre.
Og det er jo ikke i nogens interesse blandt de offentligt ansatte eller blandt de partier, der får deres stemmer fra dem (90 procent stemmer rødt).
Jeg tror, det typiske scenarie vil være, at man skal gå ind via en pc (det dersens mobile halløj er ikke liiiige sagen endnu i det offentlige), åbne en browser og så ellers udfylde en indscannet kopi af den oprindelige papirformular og sende den til en mailadresse i DeSOV, hvor den så vil blive printet ud og behandlet som altid, hvorefter - jeg krydser fingre - man modtager enten en mail (det vil jeg se, før jeg tror det) eller et brev med en kopi af den elektriske formular.
Nu som webformular
Alternativt er den oprindelige papirformular blevet til en fuldkommen identisk webformular, hvor man altid vil komme i tvivl ved nogle af felterne.
Lad os slutte med et sødt lille praktisk eksempel:
1. Gå ind på BORGER.dk.
2. Vælg punktet Nyt kørekort (cirka i midten).
3. Vælg Ansøg om/forny kørekort (bemærk, at de første advarsler om, at man skal henvende sig personligt, allerede er dukket op på skærmen).
4. På skærmen står der nu: "Du skal henvende dig PERSONLIGT med foto og blanket på kommunens borgerservicecenter" - og så er der en knap, man kan trykke på, hvor der står START.
5. Tryk på START-knappen - og VUPTI har du en indscannet version af den sædvanlige formular.
Nu kan du så printe den ud, udfylde den - og aflevere den personligt oppe på kommunen.
Fagre nye Verden. Jeg kan ikke vente.
Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.