Brugerne er vilde med de kommunale Facebook-sider.
Faktisk så meget, at 80 procent er tilfredse eller meget tilfredse med deres kommunes Facebook-side, som samtidig også styrker demokratiet og kommunikationen i det lokale.
Sådan lyder det i en ny undersøgelse udarbejdet af KL i samarbejde med 19 af de 27 kommuner, der i dag har en officiel kommuneside på Facebook.
"Undersøgelsen viser, at Facebook-siderne giver kommunerne et omdømmeløft, som det ville koste en mindre formue at opnå via almindelig reklame," lyder det fra chefkonsulent Jesper Brieghel fra KL sig i forbindelse med offentliggørelsen af resultaterne.
Nysgerrigheden har vundet over angsten
De positive tal er et resultat af kommunernes aktive arbejde med brugen af sociale medier, og det skal fortsætte, mener Jørgen Kristensen Rasch, formand og digitaliseringschef for Foreningen af Kommunale it-chefer (KIT).
"Undersøgelsen viser, at nysgerrigheden har vundet over angsten. Resultaterne viser en positiv tendens og retning, og det skal vi forsøge at iagttage og arbejde videre med i et kommunikations- og innovationsperspektiv," siger han.
Men det er ikke noget, der er sket i løbet af et øjeblik, for de sociale medier har ikke altid været lige populære ude i kommunerne.
"Det er noget helt andet nu end for nogle år siden, hvor kommunerne bare så det som noget nymodent sjov, man ikke ville beskæftige sig med," siger Jørgen Kristensen Rasch.
Positiv tendens
Nu har man anerkendt, at det er en kommunikationskanal, som man bliver nødt til at forholde sig til.
"Jeg vil sige, at man har gjort en rettidig indsats med at italesætte mulighederne ud fra en betragtning af, at det værste der kan ske, er at vi lukker de sociale medier ude på forhånd," siger Jørgen Kristensen Rasch.
Og fortsætter:
"De fleste kommuner er langt mere nysgerrige i forhold til sociale medier nu. De bruger det mere som et værktøj på forskellige måder alt efter, hvordan det bedste passer ind hos dem. Det er en positiv tendens, og der skal samtidig være plads til at gøre tingene på forskellige måder."
Digitalisering er et must
Det handler først og fremmest om at være åben overfor kommunikationsplatformen og tage ved lære af.
"Kommunerne bevæger sig forskelligt, men de lytter stadigvæk til hinanden, og her skal vi sørge for at brede de gode erfaringer endnu mere ud," siger Jørgen Kristensen Rasch.
Man kan ikke komme uden om de sociale medier længere, og kommunerne skal stadig arbejde på at blive bedre.
"Digitalisering er ikke en særlig disciplin, det er simpelthen et must. Det handler imidlertid om at forholde kritisk, og blive bedre til at indgå i dialog med borgerne," slutter han.