Computerworld News Service: Robotter støvsuger gulvet. Robotter pakker kasser på lageret. Robotter vinder i Jeopardy.
Og snart vil der være robotter, der stjæler arbejdet fra såkaldt offshore outsourcing-leverandører.
Lad os tage engelske Blue Prism som eksempel.
Det er en startup-virksomhed, der producerer et værktøj og en metode til softwareudvikling, der har som formål at gøre det muligt for erhvervsbrugere at skabe softwarerobotter for at automatisere regelbaserede forretningsprocesser.
Det kalder Blue Prism for "robotautomatisering."
Vil dræbe offshoring
James R. Slaby, der er analyseleder indenfor sourcing-sikkerhed og -risiko hos outsourcing-analysefirmaet HfS Research, kalder dette for "den nyeste mulighed for valg af arbejdskraft i den globale værktøjskasse af forretningstjenester."
Han mener, at denne nye tilgang vil "dræbe brugen af offshoring."
"Det er automatisering af forskellige forretningsfunktioner: Man tager arbejdsopgaver, der traditionelt er foretaget af mennesker, og implementerer dem i software. Denne resulterende software kører herefter stort set uden opsyn og udfører disse funktioner uden at kræve menneskelig fortolkning eller input af data," forklarer Slaby.
Bedst til rutineopgaver
Tilgangen er bedst egnet til rutineopgaver, der ikke kan drage nytte af den værdi den menneskelige hjerne bringer i spil, såsom færdigbehandling af en ansøgning om offentlige ydelser, hvilket måske indebærer adgang til tre forskellige systemer men ingen menneskelig fortolkning," forklarer Slaby.
Rutineopgaver såsom dataindtastning, som man giver nystartede kontorelever eller it-personale, vil være et godt sted at begynde.
Softwarerobotterne "gør rigtige menneskers opgaver og oplæres på samme måde og er underlagt den samme systematiske kontrol som brugere for at beskytte integriteten af transaktioner og kundedatas fysiske sikkerhed," fortæller Pat Geary, der er Blue Prisms marketingsdirektør.
Så meget billigere er det
Til forskel fra anvendelsen af scripts eller makroer til at udføre basale funktioner er Blue Prisms løsning ifølge Geary orienteret mod en skalerbar automatisering af processer i de helt store virksomheder.
Løsningen er dog langt billigere, end hvad man er vant til i forbindelse med store projekter.
"Traditionelt ville man først skulle indkredse omfanget af et projekt, hvorefter løsningen skulle designes, bygges, testes og udrulles af udviklere og dedikerede it-specialister. Disse projekters omfang gør det uøkonomisk at imødekomme 'den lange hale' af automatiseringsbehov," argumenterer Geary.
"Derfor havde virksomhederne i virkeligheden ikke andet valg end outsourcing eller offshoring."
Blue Prisms robotarbejdere koster ifølge firmaet en tredjedel af en udenlandsk outsourcet arbejder.
Og når kunderne har lært systemet at kende, hvilket tager to til fire måneder, kan de på et øjeblik skalere antallet af robotarbejdere op.
På nuværende tidspunkt har Blue Prism 1.000 robotter i drift hos kunder heriblandt Telefonica, Fidelity Investments og Experian.
I dag mennesker, i morgen robotter
Firmaet IPSoft fra New York beskriver sig selv som leverandør af autonome it-tjenester og hævder, at "morgendagens infrastruktur vil ikke blive administreret af folk men af ekspertsystemer."
Firmaets selvstyrende IPCenter evner at opdage, diagnosticere, afhjælpe og eskalere begivenheder og hændelser, ligesom det kan lære af sine erfaringer og integrere denne læring i et delt vidensbibliotek.
"Autonomi har potentialet til at sætte menneskeheden fri fra dagligdagens kedelige pligter," siger Jonathan Crane, der er IPsofts kommercielle direktør.
"Det gælder ikke kun inden for it, men for enhver systematisk forretningsproces. De indiske leverandører har i dag tusindvis af medarbejdere til at udføre lignende arbejde, men de oplever stor udskiftning og stigende omkostninger på grund af inflation. Automatisering gør offshoring af opgaver - hvad der ofte anses for at være løsningen for at optimere outsourcing af it og forretningsprocesser - irrelevant."
Inden for et år havde en stor kunde med mere end 10.000 servere, der tidligere blev administreret af mennesker, ifølge Crane automatiseret 75 procent af administrationen og fejlfindingen og halveret sit infrastruktur-personale.
En finansvirksomhed integrerede IPCenter i sin handelsplatform til at diagnosticere og rette fejlede handler, hvilket reducerede tiden brugt på fejlfinding fra 40 minutter til 40 sekunder.
Virksomheder som IPSoft og Blue Prism udgør en seriøs trussel for outsourcing-leverandører, vurderer Slaby fa HfS Research.
"Tilgangen repræsenterer dog også en enorm mulig for outsourcerne, hvis de tidligt nok selv tilbyder denne teknologi."
De opgaver, som automatisering i form af softwarerobotter og autonome ekspertsystemer overtager, er rutineopgaverne inden for administration og it - "de opgaver, der er med til at skabe outsourcing-branchens problem med en frygtelig høj udskiftning af medarbejdere," fremhæver Slaby.
"Automatisering giver blot outsourcerne endnu et værktøj til at udnytte forskelle i prisen på arbejdskraft i forskellige markeder for at konkurrere om opgaver på pris."
Oversat af Thomas Bøndergaard