Julehandlen kan være en indbringende tid for webshopejere, men hvordan sikrer man sig den største bid af danskernes julebudget?
Det har vi spurgt tre webshop-ejere om.
Den nordjyske webkøbmand Morten Vadskær mener, at det handler om at være kreativ - og til tider vovet.
"Du kan udvide din retur-periode. Ifølge loven skal den være på 14 dage, men du kan roligt sætte den op til 60 dage. Den udvidede retur-periode kan være afgørende for, om du får julesalget eller ej. Og husk at skrive "60 dages returret" i din AdWords-annonce," siger Morten Vadskær, der selv blandt andet driver butikken Kondomaten.dk.
Googles reklamer er generelt et oplagt sted at fange nye kunder.
"Lav AdWords på søgninger som "julegave idé til pige 5 år". Det er den slags, bedsteforældre, mostre og onkler søger på. Husk også, at de søger på sådan noget som "Godt Wii-spil til dreng 7 år," siger Morten Vadskær.
Blandt de lidt mere kreative og vovede tiltag foreslår Morten Vadskær, at man sammensætter adventskalendere til nedsatte priser, hvis man har produkter, der kan "bundles" i for eksempel 4 eller 24 pakker. Og så kan man fange kunderne på deres trængte pengepung.
"Tilbyd for eksempel "Køb nu, betal først 1. januar". Pengene sidder stramt i denne periode, så hvis folk kan få kreditten, kan du få pengene. Der er jo en lille risiko, men husk: Who dares, wins," siger Morten Vadskær.
Sådan fanger du panikkunderne
Hos tøjbutikken Streetammo arbejder man meget med leveringstiden.
"Der er jo en deadline for, hvornår man kan nå at sende varer ud til folk før jul. Men når den deadline er overskredet, så skifter vi fokus til gavekort. For det er digitalt og kan nå frem før jul. Så vi kører nogle kampagner for gavekort via reklamer og Facebook," siger Esben Garder fra Streetammo.dk, der sælger streetwear.
Streetammo har en ganske stor fanbase på Facebook, så dem er der også fokus på i december.
"Vi prøver at engagere vores følgere på sociale kanaler så meget som muligt via julekalendere og opdateringer i december. Sidste år havde vi en "drillenisse" på Facebook, som folk kunne bestemme, hvad skulle gøre. Det er primært for at gøre folk loyale og holde dem til ilden," forklarer Esben Garder.
Eksperimenter med fri fragt - men ikke for meget
Et andet oplagt virkemiddel til at komme foran konkurrenterne i julen er justering af priser og fragtomkostninger. Fri fragt eller rabat.
Det har TOP TOY erfaring med.
"Fri fragt giver mange ordrer. Især i vores branche, hvor fragt er en stor omkostning. Så fragten er et klart konkurrenceparameter, som vi hele tiden skal justere og holde øje med. Også i december," siger Mads Vangkilde, der er ansvarlig for TOP TOYs webshops. Det vil sige TOYS"R"US og Fætter BR netbutikkerne i Skandinavien.
Han foreslår, at man timer perioder med fri fragt med for eksempel lønudbetaling for det bedste resultat.
Keep it simple
Men fri fragt er ikke en mirakelkur, mener Mads Vangkilde.
"Man skal huske, at jo mere avancerede former for tilbudsformer, man finder på, jo mere besværligt bliver det at håndtere og ikke mindst svært at kommunikere over for kunderne. Jeg fandt for eksempel på, at vi skulle have fri fragt på forskellige produkter. Det kunne være Barbie én dag og Lego den næste. Ideen var selvfølgelig, at få folk til at komme tilbage for at tjekke, hvilket produkt der nu var fri fragt på. Og så håbede vi at de måske ville købe nogle andre produkter. Men det bliver for vanskeligt at gennemskue," siger Mads Vangkilde.
Han opfordrer webshopejere til at finde præcis de barrierer og udfordringer, som deres egne kunder oplever - og bruge dem som mekanismer.
For eksempel: I december har folk travlt. Gør det nemt for dem eller yd support uden for almindelig arbejdstid.
Og så minder han butiksejerne om, at selv om december kortsigtet er en rigtig lukrativ måned, skal man ikke glemme resten af året.
"I december køber vores kunder stort ind. Men vi skal også huske, at det er de oplevelser, du skaber for dem i december, der får dem til at komme tilbage eller anbefale dig resten af året."
E-mærket har lavet denne video med flere juletips til butiksejere: