Det børsnoterede, norske softwareselskab Software Innovation slipper med at betale 2,8 millioner til A/S Storebælt for ikke at overholde leveringsdatoen på et CRM-system til Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Det er essensen af et forlig, som de to parter har indgået, skriver Software Innovation i en pressemeddelelse.
Dermed slipper det norske software-hus relativt billigt fra bro-affæren. De første skøn lød på, at erstatningen kunne blive helt op til 14 millioner kroner.
Det seneste bud på en forligssum, som Software Innovation bragte allerede i juni måned, lød på 8,4 millioner kroner, men endte altså langt lavere.
Software Innovation har dog allerede betalt de knap seks millioner kroner, som A/S Storebælt allerede havde betalt for projektet, tilbage med det samme, efter at aftalen blev brudt.
Fandt sig ikke i forsinkelser
Administrerende direktør for Software Innovation i Danmark, Frank Høyer Rasmussen, har tidligere forklaret til Computerworld Online, at tidsplanen skred, fordi projektet indeholdt meget kundespecifik programmering, og at integrationsarbejdet med A/S Storebælts eksisterende systemer blev kompliceret.
Derfor kunne Software Innovation ikke levere systemet til den aftalte dato i sommeren 2003. Da A/S Storebælt ikke kunne acceptere en ændring i tidsplanen, valgte bro-selskabet at benytte sig af den ret til at afbryde projektet, som var indskrevet i kontrakten.
Affæren blev dyr for den danske afdeling af det norskejede Software Innovation, som også skulle betale arbejdslønnen for udviklerne.
Frank Høyer Rasmussen vurderede i den sammenhæng, at den udviklede kode var så speciel, at Software Innovation ikke kunne bruge den i en anden sammenhæng.
Tabet af penge på bro-sagen var en af årsagerne til, at den danske afdeling af det norskejede softwarehus modtog en kapitalindsprøjtning på 45 millioner kroner fra Norge i december.
Dermed har nordmændene i alt sendt 77 millioner kroner til den danske afdeling af Software Innovation i de seneste to år.