Computerworld News Service: Mange website-ejere fokuserer på kvantiteten frem for kvaliteten af klik, når de tager et kig på betjeningspanelet i Google Analytics.
Men kvaliteten af dine klik er langt vigtigere. At det hænger sådan sammen fremgår heldigvis tydeligt af din bounce rate - elle afvisningsprocent - hvilket er den andel af besøgende, der forlader dit website, uden at have set andre sider end den de landede på.
Antal besøgende og kampagneresultater er noget af det, der får størst opmærksomhed, når folk undersøger deres website-trafik med Google Analytics, men du bør være ligeså interesseret i afvisningsprocenten.
I nedenstående video kalder Googles evangelist for digital markedsføring, Avinash Kaushik, afvisningsprocenten for "det mest sexede målekriterium nogensinde. Det vil hjælpe dig til hurtigt at forstå situationen, når tingene ikke går, som de skal."
Læs her fem råd om, hvordan du forbedrer dit website med udgangspunkt i afvisningsprocenten.
1. Fastlæg et referencegrundlag for en god afvisningsprocent
Afvisningsprocenten vil variere fra website til website, men der findes situationer, hvor man vil opleve en usædvanligt høj afvisningsprocent.
Hvis du har en blog eller et website, hvor alle indlæg eller alt indhold lægger på forsiden, vil afvisningsprocenten her naturligvis være usædvanligt høj, da de besøgende lander på forsiden, læser nyt indhold og herefter forlader websitet igen.
En god afvisningsprocent for et almindeligt website ligger ifølge Kaushik på mellem 40 og 60 procent.
2. Reducer afvisningsprocenten ved at forbedre brugervenligheden
Hvis du har en høj afvisningsprocent og gerne vil bringe den ned, så begynd med at tage et kig på dit websites brugervenlighed eller måske mangel på samme.
Hvis de besøgende ikke kan finde det på dit website, de leder efter, vil de forlade det og gå andetsteds hen.
Det kan godt betale sig at betale en webdesigner for at gå dit website igennem og rette op på eventuelle problemer med brugervenligheden og navigationen, som skræmmer folk væk.
Flere gode råd til dig
3. Tilpas indholdet
Når brugervenligheden er i orden, bør du justere i tekst og grafik for at hjælpe dine besøgende til hurtigt at finde det, de har brug for.
Teksten bør være formuleret klart og koncist og placeret i sammenhæng med fængende grafik, der peger de besøgende i den rigtige retning.
Lange detaljerede beskrivelser og mangel på fængende grafik vil betyde, at din afvisningsprocent forbliver høj.
4. Vær opmærksom på variationer i afvisningsprocenten
Variation i afvisningsprocenten er en værdifuld indikator, der kan hjælpe dig til at forstå, hvor effektive dine betaling-per-klik-annoncekampagner og din tilstedeværelse på sociale medier er.
Hvis din Facebook-trafik har en afvisningsprocent på 76 procent, mens organiske Google-søgninger har hele 90 procent, så betyder det, at din Facebook-kampagne fungerer, men at strukturen og indholdet på dit website sikkert har brug for en kærlig hånd.
Hvis en af dine betaling-per-klik-annoncekampagner har en højere afvisningsprocent end de andre, så drop den og fokuser på de, der virker.
5. Få mere ud af din søgeords-profil
Sørg for at lav en søgeords-profil hvert halve år.
Nettet er hele tiden i forandring og det gælder også for dine potentielle kunders søgevaner.
En to år gammel søgeords-profil er ikke noget værd.
Du kan opdatere din søgeords-profil ved hjælp af Googles Søgeordsværktøj, hvor du kan indtaste aktuelle søgeord og følge værktøjets forslag til søgeord, som du ikke nødvendigvis selv ville komme i tanke om, og som du med fordel kan bruge i indholdet på dit website.
Ved større ændringer kan det være oplagt at lave navigationen om på dit website og måske oprette nye sider, der imødekommer dine nye søgeord.
Det vil reducere din afvisningsprocent ved at optimere dit website i forhold til de søgeord, som besøgende faktisk søger efter.
Oversat af Thomas Bøndergaard