Atea kan sælge billigere til slutkunderne, end de andre forhandlere kan købe ind hos distributørerne. Sådan lød det, da Printwise-indehaveren, Carsten Andersen, rettede en skarp kritik af printerproducenten Lexmark i starten af ugen.
Hos Atea har man dog intet kendskab til, at den store forhandler skulle få bedre priser fra Lexmark end de andre forhandlere. Noget som Lexmark også har afvist.
"Jeg ville da ønske, at det var sådan, men jeg ved det reelt set ikke. Det går jeg ud fra, at Lexmark styrer med hård hånd," siger Martin Trolle, der er direktør for forretningsudvikling i Atea.
Han tvivler dog på, at Lexmark bevidst forskelsbehandler forhandlerne.
"Jeg går ud fra, at Lexmark ligesom alle andre af de store producenter har regler, der gør, at de ikke kan behandle forhandlere forskelligt," siger han og tilføjer samtidig, at han da kun glad, hvis Atea kan være konkurrencedygtige på prisen.
Tab er største bekymring
Det tilbud, som Carsten Andersen fra Printwise har fremhævet, har Martin Trolle ikke selv set, men ifølge Atea-direktøren kan det gode tilbud bunde i, at en sælger fra Atea har besluttet sig for at gå ud med en aggressiv pris, fordi han måske kan pakke løsningen ind i nogle flere salg til den pågældende kunde.
Han afviser heller ikke, at Atea har haft mulighed for at købe noget billigt ind til varelageret på et tidligere tidspunkt. Dog er han sikker på, at der ligger noget bag det gode tilbud, som er så godt, at det altså bedre kan betale sig for konkurrenterne at købe hos Atea frem for hos distributørerne.
"Jeg ved ikke, hvilken prissætning vi har i forhold til den anden forhandler, og jeg har desværre ikke kendskab til, hvordan de prissætter deres produkter, men en ting er sikkert. Vi ønsker ikke at tabe penge på vores forretning, og selvfølgelig ønsker vi da at købe så billigt ind som muligt," siger han og understreger, at er der tale om en fejl i prislisten, så må Atea selv æde tabet.
"Det er nok min største bekymring lige nu, og i så fald er det ærgerligt, at vi har sendt et tilbud til en kunde, som vi så taber penge på. Men så må vi håbe, at vi kan tjene det på noget andet godt," siger Martin Trolle.
Ifølge Atea-direktøren er der dog ikke noget urimeligt i, at en forhandler, der køber meget mere end en anden forhandler, får bedre tilbud ved stordrift.
"Vi hjælper jo den pågældende producent til i højere grad at skabe en rentabel forretning," siger Martin Trolle.
Læs mere: