Læs også:
CIO i Mærsk Drilling: Derfor skifter vi ERP-platform
SAP-brugere nægter at betale for uanvendte licenser
Tænk innovation, fascination og simplificering og så skal væksten nok komme.
Det var budskabet, da danskeren Jim Hagemann Snabe holdt keynote på SAP's årlige Sapphire-konference, der finder sted i disse dage i Madrid med omkring 11.000 deltagere.
I talen, som kan ses på video på næste side, fortalte Snabe blandt andet om SAP's position i en verden, der er præget af krise.
"Vi lever i en ny virkelighed. Vi lever i en verden, hvor usikkerhed og uforudsigelighed er den nye norm. Vi er nødt til at ændre vores tankegang, så vi kan se mulighederne."
"Her i Europa har vi i øjeblikket en situation, hvor der ikke er nogen vækst, og vi er nødt til at finde mulighederne. Det er en tid, hvor vi har brug for stærkt lederskab - ikke bare fra politikerne, men også i virksomhederne. Vi er nødt til at skabe innovation og vækst," sagde Jim Hagemann Snabe.
Gør som Apple
Jim Hagemann dragede blandt andet en parallel til udviklingen i musikindustrien, hvor Apple i sin tid pludselig kom med en helt ny tilgang til måden at opbevare og anvende musik på med iPod og iTunes.
"MP3-filen var simplificeringen af data. Napster var simplificeringen af værdikæden. iPod'en var simpliceringen af forbruget. Du får en perfekt storm, når du kombinerer de tre teknologier og bringer dem sammen i én forretningsmodel."
"Jeg vil mene, at dette teknologi-ledede opbrud var et kæmpe boost for forbrugerne," sagde Snabe og pegede på, at Spotify på samme måde i dag er med til at ændre hele måden, vi forbruger musik på og inspirerer hinanden på.
Han sagde, at man kan lære meget af ændringerne i forbruget af musik og værdikæden i denne industri.
"Jeg vil påstå, at det her sker i alle industrier. De samme teknologier er nu tilgængelige i alle industrier."
Her er den store data-revolution
Læs også:
CIO i Mærsk Drilling: Derfor skifter vi ERP-platform
SAP-brugere nægter at betale for uanvendte licenser
Jim Hagemann Snabe talte om den netværks-baserede virksomhed, hvor masserne og data fra masserne er vejen til innovation og vækst.
Samtidig mener han, at man bør fokusere sin virksomhed:
"Det er virksomheder, der fokuserer på kerne-processerne og på det, de er bedst til, og så overlader de ikke-centrale processer til andre virksomheder, for hvem det er kernen."
"Beslutningen om, hvad der er kernen, er helt afhængig af din strategi."
In-memory er den nye iPod
Konkret mener Jim Snabe, at SAP kan hjælpe kunderne med vækst ved hjælp af in-memory teknologien Hana, der muliggør ekstremt hurtig data-behandling, og så ERP-selskabets mange nye mobile løsninger.
"Det er simplificeringen af data, simplificeringen af værdikæden, og sidst men ikke mindst er det simplificeringen af forbruget. Resultatet for alle industrier er mere værdi for lavere omkostninger."
"Hana er simplificeringen af forretnings-data," sagde Jim Hagemann Snabe. "Hana er erstatningen for alt det gamle, der skal gøres ægte real-time."
SAP i Danmark
SAP har her i Danmark fornylig mistet Mærsk Drilling som kunde.
Ikke desto mindre er SAP Danmark stadig en helt fornuftig forretning. Den danske afdeling af havde i 2011-årsregnskabet 166 ansatte og en omsætning på lige godt 1,1 milliard kroner.
Resultatet efter skat lød på 126 millioner kroner. På verdensplan har SAP 65.000 ansatte.
Se Jim Hagamann Snabes keynote fra Madrid:
Læs også: