Forhandleren Printwise føler, at Lexmarks favoriserer Atea. Derfor har forhandleren opsagt sit samarbejde med printer-producenten.
Carsten Andersen, der er indehaver af Printwise, er sur over, at Atea kan sælge langt billigere, end han kan købe ind hos sin distributør.
Det er et konkret tilbud på to printere, der har fået Carsten Andersen op i det røde felt.
Ateas slutpris til den pågældende kunde lyder på 22.557 kroner.
Det er hele 13.527 kroner billigere, end hvad Carsten Andersen og Printwise skal betale for at få varen hjem fra sin distributør Also Actebis. Her lyder prisen nemlig på 36.084 kroner.
Umuligt at slå Atea på prisen
Selv hvis Carsten Andersen køber stort ind, kan han ikke få det billigere, end Atea kan sælge det til.
"Det er altså meget billigere for mig at indkøbe printere og toner via et ligegyldigt selskab end at være Premium Partner hos Lexmark," lyder det fra en rasende Carsten Andersen.
Ifølge Printwise-indehaveren har han bare i sidste uge tabt salgsindtægter for mere end 400.000 kroner til eksisterende kunder, som nu er gået over til Atea.
Derfor har han nu opsagt samarbejdet med Lexmark, og han er sikker på, at han langt fra er den eneste forhandler, der er vred på Lexmark over, at Atea tilsyneladende har slutpriser, der ligger langt under indkøbsprisen.
"De (andre forhandlere, red.) vil med statsgaranti tabe ethvert tilbud, de afgiver, hvor kunden vil grine af den latterligt høje pris, selvom de kun tjener to procent," siger Carsten Andersen.
Lexmark: Lige vilkår for alle
Lexmarks kanalchef Lars Flamand afviser, at Atea bliver favoriseret frem for andre.
"Vi har kun én vejledende pris, og vi har kun én forhandlerpris. Det vil jeg gerne slå fast endnu engang," siger Lars Flamand, der nu vil tage en snak med Carsten Andersen for at få løst konflikten.
Lexmark: Kan være en misforståelse
Ifølge Lars Flamand kan der være flere årsager til, at Atea kan underbyde Printwise med næsten 40 procent.
"Det kan være, at vi har givet et end-user-specifikt BID, hvor vi har sagt, at den kunde vil vi gerne investere i, og så har vi givet et BID til kunden, som er kunde-specifikt, og det kunne Printwise jo også godt have fået," forklarer Lars Flamand.
En anden mulighed er ifølge Lexmarks kanalchef, at Atea selv har været inde at investere, fordi de virkelig gerne ville have den kunde.
Det kan også være, at det hele beror på en misforståelse, hvor der er tale om to forskellige produkter eller services, forklarer Lars Flamand. I Carsten Andersens tilfælde er der dog tale om det præcis samme tilbud, som Atea kan gøre langt billigere.
Og det godt kan virke lidt underligt, medgiver Lars Flamand, der nu vil undersøge sagen.
"Jeg er ked af, at vi er havnet i en situation, hvor vi har en forhandler, der ikke føler, at vi vil ham. Det er ikke den måde, vi gerne vil vores forretning på. Vi har både brug for og lyst til at samarbejde med de forhandlere, som er derude. Vi har ikke nogen interesse i at gå ud og gøre en forhandler sur og give Atea nogle bedre priser," siger Lars Flamand.
Ærgerligt med konkflikt
Alligevel vil han godt garantere for, at Lexmark ikke har favoriseret Atea i den pågældende sag, og samtidig påpeger kanalchefen, at han ikke vil tørre sagen af på Atea.
"Hvis Atea har valgt at gå ind og underbyde en anden forhandler, er det jo op til Atea," siger han.
Lars Flamand er dog meget ærgerlig over, at Printwise-indehaver Carsten Andersen føler sig snydt og nu vil stoppe samarbejdet.
Han er dog overbevist om, at forhandlere sagtens kan gå ind og underbyde hinanden, hvis en kunde er vigtig for dem, men det er dog op til forhandlerne selv.
"Vi vil selvfølgelig helst have, at vores forhandlere tjener penge på de produkter, de sælger fra os. Men vi går ikke ind og dikterer priser," forklarer Lars Flamand, der dog godt kan se det problematiske i, at Printwise kan købe billigere ind hos en af Ateas kunder, end hvis forhandleren henvender sig hos distributøren.
"Det er jo ikke fremmende for noget som helst, hvis en forhandler skal købe tingene billigere af en slutbruger end vi sælger det til vores forhandlere/distributører," siger Lars Flamand.
Samtidig slår han endnu engang fast, at der ikke er nogen, der bliver favoriseret frem for andre.
"Jeg ønsker ikke nogen konflikt med nogen forhandlere. Jeg ønsker ikke at være uhæderlig. Jeg ønsker at drive en forretning, hvor forhandlerne kan stole på vi siger og gør, og vi kan udvikle deres forretning også," lyder det fra Lexmarks kanalchef.
Læs mere: