Artikel top billede

Flere KMD-ansatte bliver spist af med egen-betalt frokost. (Foto: Povl D. Rasmussen)

KMD-chef: Derfor tog vi betalt frokost fra ansatte

Det er slut med betalt frokost for visse KMD-ansatte, og det er der en særlig grund til, forklarer KMD-direktør.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.

It-giganten KMD er blevet hevet i Arbejdsretten af HK på grund af en frokost-strid.

Læs mere her.

Sagen er den, at KMD udskilte sin BPO-forretning, og i den forbindelse fjernede gratis frokost til de ansatte.

"Det er rigtigt, at BPO (Business Process Outsourcing) i forbindelse med de organisatoriske ændringer også besluttede, at medarbejderne i BPO forretningen fik ændrede personalevilkår, således at de ikke længere har betalt frokost," udtaler Karin Hindkjær, der er HR- og Kommunikationsdirektør i KMD.

"Det er ikke sædvanligt i branchen at have betalt frokost, og derfor blev medarbejdervilkårene justeret til konkurrencesituationen," forklarer hun videre. 
 
Enig om at være uenig om frokosten
Samtidig understreger hun, at alt er foregået efter de gældende regler på området.

"Det er både KMD's og BPO's opfattelse, at vi helt og holdent har levet op til vores forpligtigelser i forbindelse med ændringerne," udtaler hun.

"HK er imidlertid ikke enige i dette, og derfor er vi blevet enige om at være uenige på dette punkt - og af samme årsag skal arbejdsretten nu træffe afgørelse, hvilket er normal procedure i sådanne sager," lyder det fra Karin Hindkjær. 

Endelig forklarer hun, at KMD i sin tid udskilte BPO-forretningen, fordi man "ikke var stærke nok på pris".

"Derfor besluttede vi tilbage i 2010 at udskille vores BPO forretning til et selvstændigt selskab."

"Det gjorde vi for at sikre, at BPO forretningen fortsat er sund til gavn for kunder, virksomhed og medarbejdere," slutter personaledirektøren.

Læs også: Frokost-ordning sender KMD i Arbejdsretten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren