Artikel top billede

Stor dansk betalingstjeneste stadig ramt af it-bøvl

Efter et par dages ro hos betalingstjenesten Dibs, sidste uges it-problemer med langsomme eller tabte netbetalinger tilbage.

Læs også: Dibs igen ramt af problemer - it-betalinger hænger

It-problemerne hos betalingstjenesten Dibs, som hidtil har håndteret omkring 60 procent af onlinebetalingerne i Danmark, er tilsyneladende ikke så enkle at få løst hos firmaet.

Mandag skriver Dibs på firmaets hjemmeside, at firmaets kunder kan opleve lange svartider på nogle betalinger, men at firmaets betalingsvindue igen er åbent for kunderne. 

Siden it-problemerne startede tirsdag, for seks dage siden, har Dibs kunder i dagevis været uden afgang til at ændre i opsætningen af deres tjeneste hos betalingsudbyderen.

Dibs lukkede nemlig ned for dette modul for at koncentrere al kapacitet på at få gennemført de mange betalingstransaktioner.
Koncentreret trafik 
Administrerende direktør Eric Wallin forklarede torsdag, at problemerne skyldes kapacitetsproblemer, og at rigtig mange kunder vil have betalingerne genemført på samme tid, nemlig i dagene før månedsskiftet.

Problemerne med betalinger, som gik langsomt eller slet ikke igennem systemet, blev dog bedre sidst på ugen, hvor kunderne igen kunne tilgå adminstrationssytemerne.

Og det er godt nyt for eksempelvis netbutikker, som i sidste uge havde problemer med at aktivere pengetræk hos de handlende, så der kunne komme penge i kassen.

Symtomerne kom tilbage

Men i morges var den altså gal igen, efter at weekenden er overstået, indrømmer ERic Wallin, der er adminstrerende direktør hos firmaet.

"Symptomerne kom tilbage mandag morgen, så nu arbejder vi på fuld tryk med at sørge for at løse vores problemer igen," siger han til Computerworld.   

Han fortæller, at problemerne kom tilbage, da en lang række kunder mandag morgen tilgik Dibs' adminstrationssystem på samme tid.

Han fortæller, at årsagen til dette delvist er et teknisk, men også et strukturelt problem, som firmaet aarbejder på at løse fra to sider.

Ikke kapacitet nok

Siden 2011 er transaktionsmængden hos firmaet fordoblet, og samtidig sker mange af transaktionerne tidsmæssigt langt mere konceteretet.

"Og sådan har det ikke været tidligere, kun i år. Og det må vi tilpasse os," siger Eric Wallin.

"Men vi skal på den anden side også sørge for, at vi harmoniserer og opdaterer vores tekniske system. Vi har en god teknisk platform, men den har helt tydeligt i øjeblikket ikke kapacitet nok til at håndtere den volumen vi har," siger han.

Derfor arbejder firmaet netop nu på at opdatere og skabe mere kapacitet til systemet, forklarer han.      
han. 

"Vi har taget international ekspertise ind i løbet af weekenden for at hjælpe, så vi nu får vi hjælp fra alle sider og kanter, for vi skal simpelthen i mål med det her i løbet af kort tid. Det er meget, meget vigtigt for os og vore kunder," siger Eric Wallin.

Seneste driftsmeddelelse fra Dibs er her:

Klokken 15.00 stod der følgende:

DIBS Admin: Payments are going through, but some might experience time-outs and long response times. DIBS admin is offline and is it not possible to log-in to the system. New update 15:15

Dibs har haft et uheldigt kvartal. Siden starten af juli Har firmaets betalingstransaktioner været ramt af kapacitetetsproblemer omkring månedskifte tre gange.

Det kan du læse om her:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere






White paper
TIDSBEGRÆNSET KAMPAGNE: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner GRATIS.