Læs også: Dibs igen ramt af problemer - it-betalinger hænger
It-problemerne hos betalingstjenesten Dibs, som hidtil har håndteret omkring 60 procent af onlinebetalingerne i Danmark, er tilsyneladende ikke så enkle at få løst hos firmaet.
Mandag skriver Dibs på firmaets hjemmeside, at firmaets kunder kan opleve lange svartider på nogle betalinger, men at firmaets betalingsvindue igen er åbent for kunderne.
Siden it-problemerne startede tirsdag, for seks dage siden, har Dibs kunder i dagevis været uden afgang til at ændre i opsætningen af deres tjeneste hos betalingsudbyderen.
Dibs lukkede nemlig ned for dette modul for at koncentrere al kapacitet på at få gennemført de mange betalingstransaktioner.
Koncentreret trafik
Administrerende direktør Eric Wallin forklarede torsdag, at problemerne skyldes kapacitetsproblemer, og at rigtig mange kunder vil have betalingerne genemført på samme tid, nemlig i dagene før månedsskiftet.
Problemerne med betalinger, som gik langsomt eller slet ikke igennem systemet, blev dog bedre sidst på ugen, hvor kunderne igen kunne tilgå adminstrationssytemerne.
Og det er godt nyt for eksempelvis netbutikker, som i sidste uge havde problemer med at aktivere pengetræk hos de handlende, så der kunne komme penge i kassen.
Symtomerne kom tilbage
Men i morges var den altså gal igen, efter at weekenden er overstået, indrømmer ERic Wallin, der er adminstrerende direktør hos firmaet.
"Symptomerne kom tilbage mandag morgen, så nu arbejder vi på fuld tryk med at sørge for at løse vores problemer igen," siger han til Computerworld.
Han fortæller, at problemerne kom tilbage, da en lang række kunder mandag morgen tilgik Dibs' adminstrationssystem på samme tid.
Han fortæller, at årsagen til dette delvist er et teknisk, men også et strukturelt problem, som firmaet aarbejder på at løse fra to sider.
Ikke kapacitet nok
Siden 2011 er transaktionsmængden hos firmaet fordoblet, og samtidig sker mange af transaktionerne tidsmæssigt langt mere konceteretet.
"Og sådan har det ikke været tidligere, kun i år. Og det må vi tilpasse os," siger Eric Wallin.
"Men vi skal på den anden side også sørge for, at vi harmoniserer og opdaterer vores tekniske system. Vi har en god teknisk platform, men den har helt tydeligt i øjeblikket ikke kapacitet nok til at håndtere den volumen vi har," siger han.
Derfor arbejder firmaet netop nu på at opdatere og skabe mere kapacitet til systemet, forklarer han.
han.
"Vi har taget international ekspertise ind i løbet af weekenden for at hjælpe, så vi nu får vi hjælp fra alle sider og kanter, for vi skal simpelthen i mål med det her i løbet af kort tid. Det er meget, meget vigtigt for os og vore kunder," siger Eric Wallin.
Seneste driftsmeddelelse fra Dibs er her:
Klokken 15.00 stod der følgende:
DIBS Admin: Payments are going through, but some might experience time-outs and long response times. DIBS admin is offline and is it not possible to log-in to the system. New update 15:15
Dibs har haft et uheldigt kvartal. Siden starten af juli Har firmaets betalingstransaktioner været ramt af kapacitetetsproblemer omkring månedskifte tre gange.
Det kan du læse om her: